Saturday, February 12, 2011

BudakSEKOLAH


Kalau ditanya apa antara aspek yang paling penting dalam hidup seseorang, saya akan jawab pelajaran. Sebab kalau tak ada pelajaran di zaman2 maju macam sekarang, memang susah nak dapat kerja. Apatah lagi nak tampung kos sara hidup kat bandar ni.


Dan bila ada pelajaran, senang sikit. Tak mudah orang nak tipu sebab kita ada ilmu. Dan kitalah juga berperanan sebagai cikgu pada anak2 nanti. Tak best kan kalau anak sdara awak mintak ajarkan Matematik. Tapi pasal takde pelajaran, kita tak dapat bantu dia.


Kadang2 saya rasa sedih bila lihat pelajar2 di negara2 susah. Niat nak belajar tu sentiasa ada. Tapi peluang tak mudah datang. Dan kalaupun ada sekolah, mesti dalam serba kekurangan. Sah2 tak selesa. Tapi apa pilihan yang ada. Terima saja.


















Tapi yang hairan dan geramnya, ramai pelajar yang ada peluang baik nak lanjutkan pelajaran dalam keadaan kondusif, tapi diorang ni tak pernah reti nak hargai. Siasiakan. Boleh pilih untuk jadi orang berjaya, berilmu. Tapi sayang, benda lain pula jadinya. See for yourself.



Fenomena budak sekolah di Malaysia.






















Inikah yang dikatakan pelapis pemimpin negara kelak? Pemimpin jenis apa? Yang tidak punya maruah diri, punya moraliti yang rendah atau mungkin pemimpin yang berfikiran cetek?


MEMALUKAN.


Ingat murah ke kos nak bersekolah ni? Tak kesian ke kat mak ayah yang kerja keras nak bayar yuran, nak bagi anak dia berpelajaran, jadi insan berguna? Kan bagus kalau duit yang dibelanjakan atas mereka2 ni, disalurkan pada mereka2 yang lebih memerlukan. Yang tentunya akan bersyukur atas setiap satu sen. Yang nak belajar tapi tak mampu nak beli buku, kerusi, meja, baju sekolah. Yang langsung tak kisah kena berhimpit dalam kelas semata2 nak dengar cikgu cakap apa.


Betul kata orang. Bila rezeki ada depan mata, kita langsung tak hargai. Tapi bila dah hilang, baru nak terkejar cari semula. Wallahualam.


2 comments:

faiqah nabilah said...

btul3!
stuju ngn anda dak2 skola kt mlysia skrg teruk gila!
xtau la nk ckp cne.haih..

IzziaraYusoff said...

itula, mkin mnjadi2. aku rs kita kt tpg dl bek je kan. :)