Saturday, December 24, 2011

MenggatalSempenaNatal


Sepanjang hampir setahun kat Aussie, hidup rasa tenang. Rasa selamat. Kekadang pukul 3,4 pagi masih ada students yang ulang alik ke uni. Ada yang baru nak datang, ada yang baru nak balik. Biarpun tengah gelap lagi, rasa selamat nak jalan kaki balik rumah.

Kat sana tak ramai yang guna motorsikal. Jarang nampak. Kalau ada pun, sumanya superbike. Motor besar2, orang yang naik pun sumanya pakai helmet, jaket kulit segala. Takde mat2 rempit, duk phewit2 (sorry, tak sure ejaan dia camne) dan tak payah risau pasal kena ragut dan sebagainya.



Balik2 saja kat sini, I have to admit, terasa insecure yang teramat. Saya kerja di pusat tuisyen. Depan ni pulak restoran, so just imagine hari2 jumpa orang pelbagai ragam, takat kena phewit2 tu da takleh watpe da, kena pekakkan diri je la. Boleh buat apa pun kan.


Tapi semalam, buat pertama kali saya jumpa laki yang seingat saya paling tak paham bahasa yang saya pernah jumpa seumur hidup saya. Dah la boss dan staff lagi sorang takde, keluar makan. Just try to imagine, setengah jam dia duduk je depan saya cakap tak berhenti. Setengah jam tu jugak la saya pegang je cutter kat tangan sebab takut diapa2kan. Walaupun da terang lagi bersuluh yang saya malas layan, jawab sepatah, boleh pulak dia buat tak reti je. Geramnya hati Tuhan je la yang tahu. Saya sendiri da ingat2 lupa apa yang dia cakap semalam sebab banyak sangat, laju pulak tu. Tapi lebih kurang camni la ceritanya.


Description :
Tinggi lebih kurang 171cm, anggaran ukuran badan 40-47-45, rupa ala mamak Penang, rambut panjang paras bahu, janggut sepanjang sejengkal agaknya.


Ceritanya bermula bila mamat yang mengaku namanya Rahim, 28 tahun ni tetiba masuk tuition centre tu dengan berpeluh2 cam baru lepas lari atas treadmill kat Celebrity Fitness. Dia terus meluru ke meja saya dan tanya ada getah tak. Saya tanya getah apa. Dia jawab getah rambutnya putus. Dia nak ikat rambut. Saya hulur 2 utas getah. Satu, dia ikat rambut, satu lagi, dia ikat jambang. Katanya selalunya dia letak gel kat jambang bagi keras dan tegak. Tapi harini terlupa, itu yang serabai semacam. Mendengarkan jawapan letak gel kat janggut tu da cukup buat saya rasa geli semacam dan tak rasa berminat nak tahu lebih2 jadi saya angguk sekali dan teruskan buat kerja. Dia tarik kerusi depan meja saya dan mula tanya2.



*Kalau jambang, rambut panjang, muka camni takpe, sertamerta dimaafkan :)*



R : Adik, saya nak tanya sikit pasal kelas Chemistry. Ada private class kat sini tak? Sebab anak buah saya lemah Chemistry. Saya taknak dia masuk kelas biasa, bergaul dengan orang kebanyakan. Cikgu dia lelaki ke pompuan?


I : Ada. Kelas private kita boleh susun, memang ada one to one. Cikgu dia laki, Indian.


R : Laki? Indian pulak tu? Takmau la saya. Saya tak rasa dia nak kalau cikgu India laki ni. Dia pompuan. Muka dia ada iras2 awak. Cumanya awak pakai tudung biasa, dia pakai tudung labuh.


I : Camni encik, cikgu ni kiranya the best Chemistry teacher we have so far tapi kalau encik nak cikgu pompuan then okayla, kita boleh susun cikgu lain.


R : Cikgu pompuan tu muda ke? Kalau bleh saya nak bawak dia ke rumah, biar dia mengajar kat rumah je, lagi selesa. Takpe, saya boleh jemput dia dari pusat tuisyen ni, nanti hantar dia balik. Nanti saya bayar la tips lebih kat dia. Takat pricing centre ni letak, murah je ni. Saya banyak duit. Pakcik saya siap wasiatkan rumah dia sebuah, teres 2 tingkat bagi kat saya. Cuma skang ni saya keje kat Danau Kota, so saya sewakan umah tu.




I : Owh, bukan masalah ade duit ke tak, cumanya memang kita takde service camtu. Private class memang kena dibuat di centre, cikgu akan susun sendiri transportation masing2. Encik kena hantar dan amik student saja. Takpela, encik tinggal details kat form ni. Kalau saya dapat susun suma, saya call encik balik.


R : Owh ye ke. Macam2 la tuition centre ni. Nama awak ape ntah. Camni je la. Awak bagi no hp awak je la. Senang cite sikit. Nanti saya senang nak call. Maksud saya, nanti anak buah saya call awak je tanya. Ye la takut nanti call centre tak bukak lagi ke.


I : Saya Izzi. Mintak maaf encik, saya memang takkan bagi no saya kat customers. Apa2 hal straight call office. Tak de sebab nak call hp saya pulak. Office bukak 2-10pm, call time tu la.


R : Apa yang susah sangat, bagi no hp kan senang. Bleh sms, tak payah call. Kenapa takmau bagi no? Sebab muka saya cam orang jahat? Saya pegawai JPJ tau, da keje sana 10 tahun da, itu yang pangkat da tinggi. Keje situ sejak 18 tahun. Saya belajar sampai PMR, pastu saya amik SPA yang skola agama tu. Saya skang da jadi pegawai kat JPJ tu, yang bagi kelulusan kalau orang modify kete tu. Ni saya datang JPN, amik IC baru. Sebab aritu saya terpatahkan IC lama. Awak brapa tahun? Saya rasa dalam 20 tahun ni kan? Awak break pukul brapa ni? Saya tunggu awak je la, kita makan sekali, saya belanja.


I : Saya memang tak bagi no kat orang yang saya tak kenal. Saya da rehat da tadi. Pasni memang saya kerja sampai centre tutup, takde break da. Mintak maaf encik, tapi saya banyak keje ni. Kejap lagi 6.15pm da ade klas suma, saya nak kena set klas, nota segala.


R : Amboi, da kaya sangat ke centre ni sampai awak nak halau customer. Awak halau camne pun saya nak stay sini jugak. Takpe, klas start pukul 6.15pm, skang baru 5.35pm. Saya nak duduk sini sampai pukul 6pm. Pastu saya balik. Lain la kalau boss awak bising2. Ni dia takde ke? So takpe la kan saya duduk sembang sini. Awak ni bila senyum comel je saya tengok. Sejuk hati. Awak da ade bf ke? Still blaja ke, kat mana? Orang mana?


I : Blaja Australia. Orang Kedah. Ada bf.


R : Adoi da ada bf pulak, melepas. Takpe2, baru bf, bukannya suami kan? Owh, budak pandai. Saya da agak da, tengok muka pun tau. Ni mesti mix Cina ni kan. Orang Kedah kaaaaa? Saya orang Penang, memang ada jodoh la kitaaa! Saya belajar Usuluddin dulu, dapat peluang buat Masters kat Jordan tapi saya tolak. Sebab saya malas la pi jauh2. Saya memang ustaz, saya pandai ubatkan orang. Nanti Izzi save no saya dalam hp, bawak pi Australia. Pasal mana la tau kan, kot2 kat sana Izzi kena histeria ke, call la Abang Rahim ni. Abg leh tolong punya, jauh dekat. Sebab ilmu ada kan?


I : Tengok la camne.



*Waktu ni ada sorang student laki da sampai. Dia perasan yang laki ni cam pelik semacam tapi agaknya taktau camne nak tolong. Siap bagi isyarat2 muka suruh jangan layan, biar dia call cikgu, suruh datang cepat.*



R : Ni abg nak nasihat sikit kat Izzi, nak cari bf ni, kena cari yang kuat agama dan beriman cam abang. Bf Izzi beriman ke tak? Jangan cari laki takat yang hensem, pandai, ada duit tapi agama takdak. Abg harap kalaupun Izzi tak dapat abg, Izzi akan dapat orang yang macam abg. Laki kena agama lebih baru leh bimbing bini. Macam abg ni, Alhamdulillah boleh da lepas buat suami. Blaja agama suma kan, itu yang skang simpan jambang suma ni, sebab abg ustaz. Pompuan cam awak ni kena jaga2 sikit. Silap2 bf awak ni nak kat awak sebab sex je. Laki ni kalau nak kawin biar sebab Allah, bukan sex, kalau tak nanti awak curang, takpon dia yang curang. Silap2 dua curang. Da dapat awak, dia nak merasa orang lain pulak. Hahahaha.


I : Bf saya Alhamdulillah so far okay saya tengok, dia jaga suma. Tak payah ustaz pon takpe. Bab curang ni, kalau ustaz skalipun bukannya ada jaminan dia tak curang. Zaman skang agaknya suma orang senang2 je boleh ngaku dia ustaz kan. Rasanya kalau laki beriman kuat agama ni, manade yang tetiba datang nak mintak no, ajak kuar makan segala. To begin with, saya tak rasa ustaz akan selesa nak berdua je lama2 dengan pompuan camni.


R : Eh, kalau niat kita nak eratkan silaturrahim takpe Izzi. Lagipun blanja2 ni kan kira sama cam sedekah. Niat baik takpe. Abg ni nampak je berjambang suma, tapi abg bukan orang jahat, perogol ke apa. Izzi takmau berlakon ka? Kalau nak abg leh tolong. Abg kawan baik Fasha Sandha. Ni buktinya.


*tunjuk hp dia ade wallpaper Fasha Sandha yang sah2 boleh diambil dari Google*


I : Saya nak blaja, takmau berlakon. Saya tak minat Fasha Sandha.


Dan waktu tu juga syukur Alhamdulillah cikgu Bio sampai. Student tadi tu keluar mintak cikgu tu tolong saya. Ingatkan mamat tu nak blah da la since cikgu suma da sampai. But no, dia da buat cam rumah sendiri da. Bertambah tensi jadinya. Cikgu Bio tu datang dan tanya saya ada simpan lagi tak material last week, saja nak bagi hint suh laki tu balik. Saya jawab ada, kejap nak cari sebab tak ingat letak mana. Sakitnya hati saya bila laki tu gi cakap kat cikgu tu,


"Tengok la cikgu. Izzi ni sikit punya la seronok duk berbual dengan saya sampai lupa habis letak nota suma kat mana. Pasal sama2 orang utara kot, senang je nak masuk. Itula saya cakap kat dia, jodoh. Dia takmau dengar. Hahahaha. "


Berapi je dengar statement tu. Saya pandang dan jeling mamat tu. Dan diam je sambil tangan sibuk mengemas nota untuk kelas Bio petang tu. Student makin ramai datang. Agaknya dia perasan yang sumorang da pandang slack kat dia, barula nampak gaya dia nak blah. Sblom keluar tu sempat lagi dia pesan,


"Okay la Izzi, da pukul 6. Abg gerak dulu la. Ni abg tinggalkan nombor abg, kalau ada cikgu Chemistry pompuan bagitau ye. Abg ni bukan apa, tapi tak baik la kalau anak buah abg berduaan dengan laki bukan muhrim camtu. Tolong carikan dan call ye. Kalau saja2 nak call pun takpe. Hihihihi. Assalamualaikum."


GERAMNYAAAA!!! Anak buah kau nak belajar, duk sibuk pikir tak baik berduaan dengan laki tak muhrim segala bagai.


KAU TUUUU??!!!





Saya ingat lagi ada sorang cikgu yang jugak ustaz. Ada sekali dia datang untuk kelas tapi students belum datang, jadi tinggal saya sorang. Dia buka pintu dan tanya saya sorang ke, saya angguk kepala. Dia tunggu di luar pusat tuisyen tu sampai la students sampai sebab nak elak fitnah agaknya. Itu baru la namanya ustaz.


Ada jugak orang camni dalam dunia ni. Itupun berlambak lagi sebenarnya benda yang dia bebel2 tapi saya tak ingat da. But apapun, Alhamdulillah dia takde buat apa2 kat saya. Tapi takutnya time tu, Tuhan je la yang tahu. Saya baca ayat Qursi dalam hati, siap ulang ayat last tu 7 kali sebab ustazah cakap dulu kalau baca 7 kali, nanti syaitan lari, terlupa pulak dia manusia sebenarnya. Saya call boss dan mengadu pasal hal ni, dia trus balik office dan benarkan saya balik awal semalam. Skarang ni boss saya tinggalkan sorang worker dia untuk temankan saya setiapkali dia nak keluar. Tak bagi da saya tinggal sorang. Dia da siap belikan spray segala letak bawah meja saya, untuk tujuan keselamatan.


But takpela, benda da jadi dan saya ambil ini sebagai pengajaran supaya lebih berhati2 di masa hadapan. Banyak dugaan bila jadi pompuan ni, macam2 kena jaga. Segala benda2 negatif ni harap dijauhkan la dan semoga 'ustaz' tu muhasabah diri sikit. Saja share cite ni dengan kekawan supaya mana yang pompuan tu lebih berjaga2 sebab macam2 jenis laki yang ada dalam dunia ni. Cuma ikut nasib la jumpa yang jenis mana satu. Doa banyak2 dan harapnya suma baik2 saja, insyAllah. Wasalam.



10 comments:

Anonymous said...

lucu plak rasa baca entry nih..terbaik!!hehehehe..:P

Unknown said...

sorry, tapi serious kelakar..
cara dia cakap memang as if dia dah bagus sangat, tapi cakap tak serupa bikin~ :)

Anonymous said...

bf izzi org mana?hehe

Syasya K said...

if i were in that situation memang kena maki dah. entah2 dia tu yang gila sex suka hati je nak buat tanggapan laki macamtu. aku rasa dia gila lah izy~

Anonymous said...

kak,sory interrupt.nk tanya akak pnya scholar ape eh?jpa or mara.jus curious.=)

Anonymous said...

kak,sory interrupt.nk tanya akak pnya scholar ape eh?jpa or mara.jus curious.=)

IzziaraYusoff said...

anony1- lucu ke, tak rs mncemaskan ke? ahaha. thanks for ur support. heee. :)

akmal- kan? mmg pon, tp malas nak komen lebih, nnt dia ingat mlayan pulak. dgr je la apa dia nak bebel tu. ;)

anony2- somewhere only he knows. :D

syasya- ntah, i malas nk layan n amik pot sgt ape dia ckp time tu. cuma brasap gak la sukati duk puji2 diri, yet condemn2 org lain. sound direct pun dia wat tak reti je. balik2, kita gak y sakit hati. :S

anony3- tak interrupt pon, no worries. akak scholar PNB. :)

LordZarX said...

ini mcm cite lawak...elemen suspen jdi elemen lawak...

thumbs up for ur boss...

lenkali snap gambar...bleh bwat jdi poster wanted...hehehe

sssssssssssyawal punya owner haha said...

bontot ayam nya dia izzie! ko patut ambik gambar dia dan tampal merata rata WARNING! ustad gatal on the loose! haha

eh, rindu kauuuuu <3 lama tak baca blog kau

Anonymous said...

"baru bertemu denganmu"...the outcast