Friday, December 14, 2012

PizzaPunyaPasal


Lagi seminggu genap sebulan saya sampai di Malaysia. Sejak balik da bermacam jenis makanan saya telan. Walaupun kalau nak diikutkan kat Aussie takde la ngidam banyak benda pon, tapi bila da sampai sini, suma benda pun teringin. Keje saya hari2 memang membadakkan-sumbukan diri je.


Semalam hari lahir ayah saya. Disebabkan tahun ni jatuh pada hari Khamis tak dapat la nak celebrate on that day itself sebab kakak2 abang2 suma letih kerja. Jadi bersempena dengan itu jugak, saya terfikir nak belanja ayah saya makan. Mak suggest Pizza Hut. Sebab da lama tak makan pizza. Saya okay je, baru perasan sejak balik tak makan pizza lagi.


Jadi pelan asalnya nak order online saja sebab tengah promo, tapi tak dapat order sebab katanya kawasan saya ni diorang tak cover, kena order dekat Pizza Hut Delivery (PHD)  yang kononnya lagi laju and cekap la sebab diorang memang specialize in delivery.


So okay la, saya pun order la. Bagi sesiapa yang tak pernah order pizza online, awak kena specify pukul brapa awak nak pizza tu dihantar. Jadi saya order petang semalam, dalam pukul 5 camtu. Pizza dijadualkan sampai by 7.50pm. Okay, setel.


Lepas habis solat Maghrib, kami satu family duduk la terpacak depan TV tunggu pizza. Kami tu refer kat saya, mak and besdayboy. :p


Family saya memang jenis makan dinner agak awal. Sejak dulu lagi. Biasanya around 8.10pm da setel makan suma da. Jadi saya fikir, kalau pizza sampai 7.50 just nice la. Skali jam da pukul 8, perut da mula bising, bayang pizza pon tak nampak. Tapi saya fikir, tunggu je la, mungkin dia ngah cari rumah. 8.05pm, saya dapat call dari PHD. Tapi ntah kenapa customer service dia. Kita cakap bebaik, nak tinggi2 suara pulak.




CS1         : Hello ni Cik Izziara ke?

I               : Ye, Pizza Hut ke ni?

CS1         : Aah, saya nak bagitau pizza akak akan sampai lagi 15-20 minit.

              : Patut sampai 7.50, skang 8.05. Da lewat 15 minit. Skang call suh tunggu another 15-20 mins?

CS1         : Ye ahhh. Kan akak baru order pukul 7.50 tadi, lagi 15 minit la pizza sampai. *mula tinggi suara*

              : Bila pulak saya order 7.50 ni? Expected to arrive at 7.50, bukan order masuk at 7.50. Please check your system.

CS1         : Owh, akak order petang ye? Ni rider kita baru nak kuar ah kak. Sabar ah. Nanti sampai la lagi 20 minit. Sabar ah sket.

(Dia pass phone kat rider or sape ntah sambil bisik ‘kakak ni marah dowh, ko cakap ngan dia la’)

 CS2        : Hello cik, ni skang apa cite ni sbenarnya?

I               : *Lorh tanya kita plak apa cite* Saya tak dapat lagi pizza saya. Da lewat 20 minit pun. Boleh saya tau bila baru nak dapat ni?

CS2         : Owh camtu. hahaha. Camni kak, rider tadi lambat. Sebab tu dia baru keluar hahaha.

I               : *Bleh duk hahaha cam lawak sangat je* Kata motto akan sampai less than half an hour, ini half an hour late ni. Nape yang rider boleh lambat2 kluar? 

CS2         : Okay cik, takpe, nanti kita bagi la coupon sebab terlambat, kalau cik tak bagi lambat takpe, pizza cik akan sampai within 15 mins bukan 20 mins.

I               : Another 15 mins? Skang ni da 8.15pm. Service camni lagi nak bagi saya coupon suruh order next time?

CS           : Okay2. Saya akan arrange bagi pizza cik sampai in less than 10 mins.

I               : Okay, saya tunggu 10 minit.



Still, no apology offered. Nice service huh? J


You guys made me wait for 30 minutes and yet, I don’t even deserve an apology?


Seriously??


To be honest, saya pernah bekerja as customer service staff, saya paham perasaannya bila customer marah2 kita. But in this case, saya tak dapat tahan sebab pekerja first tadi tu tinggi suara. Seolah2 kita yang buat salah. Seolah2 dia pulak customer.


Trigger orang bagi makin panas, bila taktau nak mnjawab camne, pass kat orang lain.


Clever move.




Tak pernah ada company yang akan train staff dia supaya bercakap sempoi dengan customer. Tunggu ah. Nanti sampai ah. Customer bukan kawan sebaya kita yang lepak sesama kat Mamak. 
So pleaseee, takyah nak ah ah sangat boleh? J


 Bila jam da menunjukkan pukul 8.40, pizza masih membisu seribu bahasa, takde call yang masuk. Saya call Pizza Hut outlet tu. Mintak cakap dengan manager. Saya da tunggu lewat almost sejam da ni. Bila ntah nak dapat pizzanya. Manager tu cakap lembut je.

“Mintak maaf miss sebab jadi camni, memang salah kami sebab rider lambat, saya cuba contact rider, find out dia kat mana, lepas tu saya contact hp miss balik ye.”


After 10 mins, genap la sejam saya tunggu pizza tak kunjung tiba. Terdetik nak cancel je, might just go and order something else. Tiba2 manager dia call cakap tak dapat nak contact rider, tu rider baru, so dia tak tahu jalan, mungkin sebab tu lambat. Mintak maaf lagi sekali.


Sejuk sikit bila dengar dia cakap lembut, mintak maaf suma. Cuma terlintas pulak nak tanya 2 soalan time tu.


Kalau taktau jalan camne bleh hire dia jadi rider pizza? Bila nak sampai pizzanya?


Dia kata itula, rider baru jadi mungkin dalam proses blajar jalan. Dia tak sure bila akan sampai. Tapi agaknya da segan sebab da sejam kitorang tunggu, Manager dia cakap takpela. Tak perlu bayar pizza tu. Free saja. Sebab nak compensate salah diorang bagi tunggu sejam. 




Tapi concernnya bukan free or kena bayar. Sampai ke tidak pizza tu? Kang dari dinner da jadi supper. Silap2 trus tak hantar. Elok la tu berlapar anak beranak menunggu kemunculan pizza yang tak pasti tiba itu.


Pukul 9.10, FINALLY, dengan izin yang Maha Esa, sampai jugak rider tu, hantar pizza. Sampai da sejuk pizza tu, basah kotak sebab serap wap haba. Rider cakap lambat sebab tak jumpa rumah. Bila tanya kenapa tak call kalo tak sure kat mana, sengih2 je dia. Terkejut dia bila ayah saya cakap Manager awak kata takyah bayar sebab lambat sangat. Mesti cuak tolak dari gaji dia. Tu la, sengih lagi. Ahaha.


So begitula, secara tak pasal2, instead of saya yang belanja ayah saya, Pizza Hut plak yang belanja.

Thank you Pizza Hut!  


Nasib la free pizza tu, kalo tak rasanya rider tu gak yang kena bebel time pass pizza. Ahaha. :p


Heran saya. CS staff patutnya friendly and presentable yet yang tak cukup penyabar pun bleh terlepas jadi CS staff. Rider patut cekap jalan yet skang asal bleh naik motor, tak pandai jalan pon takpe. Nasib baikla pizza je. Kalau orang yang takde medic background pun bleh jadi doktor kat klinik, taktau la nak cakap apa da. :p


Back to my point, tak rugi apa pun la kalau kita cakap bebaik dengan orang. 
To gain respect from others, we have to respect others first. 
As simple as that. :)


Take care, wasalam. :)

2 comments:

kirov.dust said...

terbaik..ko bile plak nak blanje ak :P

Anonymous said...

Based on her, the results of Instant Performer were very noticeable.. http://www.ukdresshop.co.uk
[url=http://www.expeditionparkaca.com]canada goose toronto[/url] Unfortunately, filming was being done indoors, inside of one of the smaller office buildings in downtown, located at 555 5th St.
The large, oblong earcups are extremely comfortable and can swivel gently, back and forth and from side to side. [url=http://www.londongenuinepandora.com]thomas sabo charms[/url] The platforms were in a solid block or in two parts, one towards the front and the other towards the rear of the shoe. Don't be taken in by offers, it's only a bargain if it's something you would have bought anyway. But when we have done something wrong then there is real guilt- there really is something wrong, and it needs healing or transformation.
They scored superior than the two models of VF 1000 F2 and had a score 79.9 out of 100. [url=http://www.femmescanadagoose.com]canada goose femme[/url] Instead of trying to mold Lucy into something she's not, a quick-switch of responsibilities is all it takes to keep this team operating at prime productivity.
Now a days both men as well as women are more careful on their look. Nokia's smartphone Lumia has a similar UI design to comparable devices by Samsung or Apple. Thus reason for backup/secondary agencies in your pocket.. [url=http://www.promkleidde.com/]Prom Kleid 2013[/url]