Sunday, December 12, 2010

AkuSiapa,DiaSiapa


Pancing perempuan. Banyak jenis umpan orang guna. Ada yang guna rupa, badan yang menarik, kebijaksanaan, personaliti, keluarga dan ada juga yang gunakan wang.

Saya tertarik nak bincang pasal isu umpan pompuan guna wang.

Tadi kawan saya cakap, suma orang nak cari teman yang kaya. Saya kurang setuju sebenarnya, unless ditambah perkataan ‘kalau boleh’ dalam ayat tu. Kalau diimbas kembali saya pernah sentuh bab ni dalam post saya yang lepas, bertajuk JanganJadiBODOH. Bahagian yang mana, saya minta kita fikir, dia suka kita sebab kita adalah kita atau sebab dia anggap kita mesin ATM nya. Saya tak rasa suma pompuan tertarik pada lelaki yang kaya.

Tambah2 pompuan yang jarang poketnya kering atau jarang ada masalah kewangan. Bawalah dia makan di hotel sekalipun, dengan harapan dia tertarik dengan kekayaan kita. Nak tunjuk kita mampu belanja dia makan benda mahal2. Cuba memberi hint. Kalau kau bersama aku, jadi teman aku, memang best lah. Sebab dapat makan benda2 yang best2 dan mahal2 selalu. Tak payah keluarkan wang pun.


Waow. Pemurahnya kita. Kayanya kita.


Then bangga2 depan orang kita pancing guna duit. Come on la, orang lain tak payah buat camtu pun, teman mereka sayang. Orang begini, biasanya, orang yang tak yakin dengan asetnya yang lain seperti rupa, kebijaksanaan dan personaliti. Sebab tu berharap sangat pada pengaruh wang. Tapi mungkin mereka terlupa, hati dan perasaan bukan seperti politik. Mampu dibeli dengan rasuah. Maaf, jom guna istilah akhbar sejak kebelakangan ni, politik wang. Nampak sopan sikit.
(-_-)

Setakat mana hubungan yang dibina atas dasar kejarkan kekayaan semata2 akan berkekalan? Jawapannya mudah. Sampai duit pasangannya itu habis. Sampai da tak dapat bagi hadiah mahal2. Sampai pisau cukur lain da kebas dia. Sampai jumpa orang yang LEBIH kaya.





Waktu kecil, saya suka berangan sorangsorang. Teringin bila besar nak pasangan saya macam ni, macam tu. Pernah terfikir nakkan teman lelaki yang sentiasa buat saya senyum, badannya sasa, personaliti hebat, serba serbi sempurna lah. Bila meningkat dewasa, saya sedar suma itu hanya imaginasi yang liar, tak ada batasan. Tapi bila berdepan dengan dunia nyata, kita kena realistik. Tapi yang jadi masalahnya, ramai juga yang pilih untuk kekal dalam dunia imaginasi tu. Ibarat tak mahu dikejutkan dari mimpi yang indah.

Pernah dengar tak orang cakap,


“Kalau diri kita tak sekacak, seteguh dan semulia Nabi Yusuf, jangan pula diharapkan cinta dari insan secantik dan sesetia Zulaikha.”


Kawan saya sikit saja yang masih single. Kebanyakannya sudah pun berpunya. Sesetengah memang saja tak mahu berteman, lebih selesa bebas menyendiri. Ada juga yang mahu berteman tapi belum jumpa yang berkenan. High taste la kononnya.

Saya dah biasa sangat jumpa orang yang expectationnya TERLALU tinggi. Pastu bising2 kenapa belum bertemu dengan si dia. Tak salah nak aim tinggi2, Cuma kalau langsung tak fleksibel, jangan hairan kalau satu hari nanti, bila ada reunion sekolah, suma bawa anak, awak masih sendiri. Bertemankan kulit yang semakin berkedut. Dan rambut yang kian memutih.

Kadang2 bila kawan saya cakap,


“Izzi, kenalkan lah kawan2 kau yang hot dekat aku. Aku nak yang putih, mata hazel, tinggi, slim, pandai, sopan, pandai bergaya, pakai tudung, kelakar, blablabla.”


Wuish, demand melampau sangat kadang2. Tapi biasanya, saya cuma jawab suruh dia cermin diri sambil tersenyum. Dia ketawa, ingat saya gurau. Sebenarnya, itu bukan gurauan. Tapi entah apa masalah saya, bila saya serius sekalipun, kawankawan saya selalu anggap saya tengah gurau. Selalu rasa saya kelakar. Down kan? (-_-)

Yelah, mana nak bergurau. Expectation kita tinggi melambung. Kalaupun jumpa orang yang ada ciri2 tu, agakagak, dia pandang kita tak? Itu yang kita kena pikir. Sedangkan kita yang biasabiasa ni pun demand lebih2, tambah2 yang ada pakej sebegitu, lagila tinggi expectationnya. Kalau kita nasib baik, dapatlah seorang. Tapi jarang sangat itu berlaku. Mungkin bila tiba situasi tu, nak jugak yang ada pakej tu, idea guna politik wang mula timbul. Atau bila cinta ditolak, habis dicacimakinya orang tu. Tak mahu pulak pikir layak dan sesuai tak diri kita nak demand tinggi camtu.




Ini mengingatkan saya pada satu perkara. Awak pernah tengok satu rancangan yang dikendalikan oleh Anita Sarawak di Astro Ria? Tajuknya ‘ANITA’.

Ada satu segmen dia adakan sesi makeover. Jadinya ada la satu minggu ni, sorang suami ni, hantar email pada Anita, minta dia makeover isterinya. Sebab katanya, sejak lepas anak 2 orang, dia jadi surirumah. Dan sudah tak begitu gemar menghias diri. Berat makin naik. Makin tak menarik. Jadi dia mintak Anita ubah penampilan isterinya. Saya ingat ayat yang dia guna,


“… supaya berselera sikit mata saya nak tengok dia setiapkali penat balik dari kerja.”


Isteri dia muda juga. Dan dia tunjuk gambar waktu muda, originally cantik orangnya. Putih. Jadi bila sudah diubah penampilan, memang tampak menarik dan muda. Bila ditunjuk pada suami perubahan itu, dia senyum lebar sambil angguk2. Tanda sudah berselera agaknya.
(-_-)

Dia puas hati, dan puji team makeover Anita. Tapi part yang kelakarnya sebab ada penonton yang angkat tangan, nak bagi pendapat. Bila dibenarkan, penonton tu komen,


“ Encik nak isteri encik nampak cantik. Kritik dia tak pandai hias diri. Tapi encik sendiri, seolah2 tak jaga penampilan sendiri saja. Macam mana tu?”


Komen itu mengundang hilaian ketawa di antara penonton sendiri. Saya pun gelak sekali. Suami dia perutnya boroi, jenis big-sized, muka tembam ada parut jerawat, kulit sawo matang. Masa penggambaran pun pakai agak selekeh juga. Sibuk kritik bini, tapi di mata penonton, diorang lagi tak selera tengok suami tu dari isterinya yang tak reti hias diri. Di mata bini dia, wallahualam la.

Si suami nampak terkejut dan malu dengan pandangan penonton tu. Anita pun nampak terkedu dan cuba tahan ketawa. Si suami senyum dan jawab dengan yakin,


“ Di rumah saya lain. Okay penampilan saya. Ni sebab balik kerja, tu yang nampak serabut tu.”


Iyolah tu. Padahal saya rasa, orang pergi kerja yang paling smart penampilannya. Kalau da balik rumah, kadang2 tak pakai baju pun, kain pelekat saja. Entah. Mungkin sebaik saja tiba di rumah, dia berubah jadi sekacak Takeshi Kaneishiro kot. Saya pun tak pasti. Maaf, sarcastic di situ. Cuma saya geram, dia tak kacak dan tough mana, komen2 lebih pasal bini dia makin gemuk, tak cantik, siap guna istilah ‘tak selera nak tengok dia’. Puh-lease la. Orang camtu wajar dihadiahkan cermin waktu harijadinya. Tak ke dia fikir malunya isteri dia bila suami cakap camtu di hadapan khalayak ramai?

Post ini tak berniat menghina sesiapa. Cuma sekadar peringatan kita bersama. Saya sendiri pun berlambak kekurangan. Dahlah kurang ketinggian. Mintak2 la jumpa yang tinggi, at least ada jugak peluang anak nak tinggi. Hehe.

Kadang2 kita tak sedar, permintaan setinggi langit, tapi kita terlupa bagi perhatian tentang di mana tahap kita sebenarnya. Semua makhluk Tuhan ada keistimewaan masing2. Mungkin tak cantik, tapi sopan terjaga akhlaknya. Mungkin tak kacak, tapi ringan tulang nak bantu orang. Kalau ada pakej lengkap, Alhamdulillah, itu bonus. :)

Nak sentuh hati pompuan, mudah. Guna personaliti. Kadang2 muka tak kacak pun boleh nampak menarik bila personaliti disenangi orang. Ambil masa untuk kenali orang lain. Jangan hanya nilai luaran, terus tolak mentah2 atau terima sertamerta.

Biarlah tak kacak mana di mata orang, janji di mata kita, dia sudah cukup pakejnya. Biarlah tak kaya wang, janji kaya budi bahasanya. Rupa, tubuh yang menarik, wang dan pengaruh, tak tahan lama. Pilihan sentiasa ada. Bermula dengan niat yang betul, dengan izin-Nya, pengakhiran yang baik akan menanti. Harap kawankawan sentiasa kekal tersenyum dan bahagia dengan pilihan yang dibuat. InsyAllah. :)


5 comments:

Anonymous said...

ARGH! ku benci org cenggituuu! tak hndsme,tp nk kecoh lebeyh!

Hanafi Loving Family said...

nice post...sy pun stuju ngan post nie...rmai pmpuan nak kn yg kaya tp x sumer org...same gak mcm laki kalo bleh nak yg cntik, kurus, pndai brgaya...abis yg x brape smpurna nie mcm mane..adakah diorg nie x layak tuk dpat ape yg org cntik dpat...jodoh prtemuan di tgn Tuhan..x de sape bleh elak...fikir2 kn lah...

IzziaraYusoff said...

anony- wuish. marah smcm je. :D
hanafi- nk kata sempurna, suma org pun tak smpurna. jodoh prtemuan mmg urusn Tuhan. pointnya bukn nk kata y kacak je layak dgn y cntik. point y sy cuba tekankn ialah org2 y slalu ckp pmpuan/laki ni not up to his/hr stndrd sdangkn diri sndiri bnyk je kkurgn tp dia tak nmpk.itu y kna crmin smula. layakkah kita nk label dia ni tak setaraf dgn kita, senaraikan kekurgn individu tu sdangkn kita sndiri banyak je celanya? :)

hazwani haris said...

izzie aku single lg! adekah aku termasuk dlm golongan kwn2 ko yg single tu? ahahahaha :PPP

IzziaraYusoff said...

erk. depends la. tp aku rs kau msuk dlm golongn plih utk single sbb mmg tak mau ade teman. slesa enjoy sorang2 dl. sm la kite. :D