Tuesday, December 14, 2010

Apakah?! (Part 2)


Ini sambungan kepada 'Apakah?!(Part 1)'


CIK SHIDA.

Satu fenomena baru di Youtube. Khususnya Malaysia.

Barubaru ini, kawan saya ada tulis di wall FB saya. Dia cadangkan supaya buat satu post review tentang video Cikgu Shida. Khabarnya skill miming memang tiptop. Saya harus akui, itulah kali pertama saya lihat dan dengar nama ‘Cik Shida’.

Pertama kali, sebelum tengok videonya, saya ingatkan Cik Shida ialah Shida rakan saya yang belajar bersama di kolej dulu. Terkejut juga. Shida lain rupanya. Baru terasa masuk akal. Sebab saya rasa TAK MUNGKIN untuk Shida rakan saya itu untuk sesekali upload video miming-nya. And to begin with, saya tak rasa kalaupun Shida ada mime apa2 lagu, dia akan rakamkan pun. Apatah lagi nak hafal lirik lagu Cannot Be Tamed.
(-_-)

Ya, Cik Shida memang pandai miming lagu orang. Dan saya faham. Video itu dirakam atas tujuan kepuasan diri. Nampak seperti lebih sesuai dijadikan koleksi peribadi tapi bila diupload di Youtube, jadi isu. Mungkin untuk tatapan ramai, niat nak menghiburkan hati. Mungkin juga sebab mahu dikenali, atau mungkin nak kumpul peminat. Itu kita tak pasti.


Mungkinkah Cik Shida nak jadi seperti Nigahiga atau Anas Koq?


Tapi terusterang, maaf, saya BUKAN peminat atau penyokong Cik Shida ni. Dan saya tak rasa video tu menghiburkan sebagaimana yang kawan saya rasa. To be honest, sebenarnya, saya tak suka pun video2 tu. Rasa tak sesuai. Tapi bukanlah sampai ke tahap sepertimana saya tak suka Fasha Sandha. Cik Shida ni mild case saja. :D




Kenapa saya rasa tak sesuai video2 Cik Shida?


1. DIA PEREMPUAN

Kalau da namanya pun pompuan, buatlah cara pompuan. Tadi saya ada baca satu blog yang hentam Cik Shida ni. Kat bahagian komen, ada sorang blogger bantah, sokong Cik Shida.


“Cik Shida ni sempoi. Bila dia buat video tu, kita patut sokong. Sebab itu lagi bagus daripada pompuan2 yang pilih untuk buat video bogel. Itu baru haram.”


Ada ke patut?

Maksudnya pompuan boleh buat apa jua video asalkan bukan video bogel? Kalau begitu, tolong beritahu video macam mana yang boleh dikira halal ek? Maaf. Ridiculous answer. Bila saya tengok video Cik Shida ni, saya rasa segan. Sebab terkinja2, dengan ekspresi muka yang kurang boleh blah itu. Kombinasi segalanya tak kena. Terlintas di fikiran, memang tak ada sekelumit rasa malukah dengan perilakunya itu?


2. DIA BERTUDUNG

Pakai tudung bukan setakat nak tutup rambut semata. Tapi perangai pun biarlah bersesuaian. Pakai tudung dah elok2 da, pakaian pun da sopan da. Dipakainya pula misai, jambang palsu, geraktari yang janggal dan kostum beserta mekap yang pelik. Entah kenapa, mungkin sebab bila hati dah tak berkenan, maka banyaklah yang nampak serba tak kena. Perasaan yang sama saya rasakan bila tonton rancangan lawak tak menjadi. Berbaloikah memperbodohkan diri untuk hiburkan orang lain?

Ada blogger yang hentam kenapa dia bergaya ala2 lelaki, pakai misai suma ibarat nak langgar fitrah. Saya rasa komen tu melampau semacam. Saya sebenarnya tak terkesan sangat pasal misai tu. Yang buat saya terasa sikit, ada satu video yang mana dia nak berlakon jadi laki, tapi tak pakai anak tudung, hanya pakai songkok, boleh nampak bahagian belakang rambutnya yang diikat gaya ponytail tu, padahal imej yang dibawa bertudung.
Point kedua ni membawa kepada point ketiga.


3. DIA WANITA MELAYU + MUSLIM

Islam satu agama yang mudah. Penuh dengan keindahan. Agama yang mengangkat martabat wanita. Pompuan Melayu pula dikaitkan dengan tatasusilanya, terjaga sopannya di hadapan khalayak ramai. Tapi sayang, ada yang pilih untuk jatuhkan posisi dirinya sendiri. Inikah gambaran seorang wanita Melayu dan Muslim? Maaf, agak kasar, tapi ada sesetengah perilakunya dan mimik mukanya ibarat disampuk ‘sesuatu’. Melampau sangat kekadang.


4. DIA GURU

Nama pun guru, mestilah jadi role model kepada pelajar. Bila pelajar tengok video tu apa diorang rasa setiapkali cikgu tu masuk mengajar di kelas? Rasa lebih hormat? Apa pula reaksi ibubapa lihat guru anakanak mereka buat video begitu? Ibubapa harapkan guruguru ini untuk tolong sama didik anakanak jadi insan berguna, contohi keperibadian guru. Sebab tu guruguru ni ada batas yang lebih ketara dari sudut perilakunya. Sebab walaupun bukan selebriti tapi banyak mata yang memandang dan menilai. Dan tengoklah lagu2 yang Cik Shida bawakan. ‘Jahat’, ‘Cannot Be Tamed’. Macam2 lagi.
Sesetengahnya langsung tak menggambarkan mesej yang positif atau berunsur nasihat di situ.





Walaupun video itu menggambarkan ke-sporting-an Cik Shida, namun persoalannya, sesuaikah? Kebanyakan video beliau memalukan diri sendiri. Orang mungkin akan cakap, biarlah, bukan kita yang malu, dia yang nak malukan diri. Tapi masalahnya, bila timbul isu macam ni, kesannya bukan orang kritik dia saja. Habis guru lain pun dilabel sama. Pompuan Melayu dikritik. Imej wanita bertudung turut sama dipandang remeh.

Di blog yang sama juga, ada satu lagi komen katanya,


“Sebab apa tak sokong Cik Shida ni? Sebab dia pakai misai jambang suma? Itukan nak melawak saja. Kalau Mr Bean, suma gelak. Kalau Cik Shida, orang hentam.”


Jawapan saya, tolong sedar, sebab apa orang hentam? Apa bezanya dua personaliti itu? Cik Shida pompuan, Mr Bean laki. Mr Bean bertudung macam Cik Shida? Mr Bean Muslim dan berbangsa Melayukah? Ada Mr Bean berpakaian seperti wanita? Mr Bean gurukah?

Apapun, kredit buat Cik Shida sebab mampu untuk ‘terlalu’ menghayati, menjiwai dan taksub dengan setiap bait lirik. Saya pun tak pasti bagus ke tak, pujian atau hanya sarcastic di situ.

Yang pastinya, TAK ADIL untuk bloggers dan kawankawan untuk terus label suma golongan pendidik khususnya guru sebagai tak berkualiti dan suka buat perkara yang memalukan profesion tersebut. Kawan saya ramai juga di bawah tajaan KPM, bakal jadi golongan pendidik satu hari nanti. Dan terusterang, boleh dikatakan hampir sumanya hebat belaka. Memang sesuai dijadikan pendidik, sebab mereka memang mahir dalam bidang masing2. Tak adil bagi mereka dan guruguru lain yang jaga disiplin dan berusaha keras sebab pasang niat nak latih pelajar. Biar jadi orang yang berguna satu hari nanti.

Dan TAK ADIL juga untuk dikritik pompuan lain yang turut pakai tudung. Dikecam makin rosak. Hanya sebab video2 sebegini, patutkah nama yang lain terpalit sama?

Tapi apa2pun, saya puji keberanian dan kreativiti Cik Shida ni. Bukan suma orang berani nak kongsi bakat yang dimiliki semata2 nak hiburkan hati orang lain. Tak ramai yang sanggup dirinya dikecam hanya untuk gembirakan orang lain. Dan tak ramai wanita Melayu yang berani upload rakaman video klip lagu amatur lakonan sendiri di Youtube untuk tatapan ramai.

Ini ikhlas. :)

Buat yang lain, kalau rasa segan, tapi nak rakam jugak, simpan sajalah, buat koleksi peribadi. Dan khabarnya, Cik Shida ni da pun berhenti post videonya sebab terkilan ada cikgu lain yang menegur perbuatannya itu memalukan diri dan profesion mereka.

Harus kita sedar, setiap perilaku akan disusuli dengan kesannya. Positif atau negatif, itu kita tak pasti. Tapi sebolehnya, biarlah yang berfaedah sikit. Sekurang2nya, dapat juga beri pedoman kepada yang lain. Apa yang dipertontonkan kepada umum, akan dihakimi oleh orang lain. Ada kritikan, ada pujian. Sama macam blogging. Ada yang suka blog saya, ada yang hentam blog saya. Tapi tak kisahlah. Asalkan berlaku jujur dan pegang pada prinsip sendiri, segala kritikan dapat kita ambil dan jadikan pendorong untuk baiki diri.

Harap perkara sama juga diamalkan oleh Cik Shida. Memang awak ada keunikan itu, cuma mungkin salah salur pada aliran yang kurang sesuai. Andai kata satu hari nanti, bakat itu digunakan dalam arena yang betul, macam berlakon dalam drama komedi ke, muzikal ke, saya takkan teragakagak untuk sertakan sokongan saya. InsyAllah. :)




16 comments:

Anonymous said...

xkesahla kasar mana pun kritikan ko kt tgh post tp mesti ko bleh kasi tone down balik.ku suke ko bg pngajaran dlm tiap post ko. thumbs up ah izzi!

Anonymous said...

i pn tk phm org2 cm nie. tk malu betul~~

miqdad said...

yeahhhh

IzziaraYusoff said...

anony1- thx. :D
anony2- learn from 'em. :)
miqdad- okayyy. :D

londoner said...

tgk pn rasa malu, wlupun penulis comment pn suka promot diri..hahah

hazwani haris said...

ahahaha izzie. terbaik ;)

IzziaraYusoff said...

londoner- tau takpe. hehe. :D
hazwani- thx wani! :D

fadia ilham said...

izzie, ak x leh bygkn klu Shahida Tomiran yg membuat aksi2 yg dilakukan oleh Cik Shida! huhu...kiamat dunia weyh! once again, mantapla blog ko! BEST! bertambah rindu nak borak2 dgn ko jdnye tau!

IzziaraYusoff said...

sumpah aku igt shida mula2 dgr dl. shida lain rpenya. ahaha. :D thx fad! aku pn rindu sesi 'milo tabur' brsama kau. :DD

aNoZ said...

setuju. cik shida ni mengarut sket. haha

Anonymous said...

Sbenarnya tak boleh wanita berpakaian sperti lelaki atau sebaliknya....even bertujuan utk berlakon. Dan gerak gaya semasa dia miming pun boleh menghasilkan efek 'sesuatu' pada yg menonton, mungkin. Hehe...permpuan bukan utk tontonan umum. Kesian dia. Hope dia berubah.
Bagus ye awak alert n noted kat blog. :)

IzziaraYusoff said...

anoz- thx sbb stuju. :D
anony- betulbetul. :) thx ek. :)

Dai said...

aku kadang2 juga agak segan. hehe. ko tawu kan kenapa...

banding dengan mr bean? pergh... kalau banding saiful apek atau nabil dengan mr bean, boleh. dengan beliau di atas. no. tak padan.


miming dia tak best. hahahahaha

IzziaraYusoff said...

dai- betul2. sokong2.tp jgn kritik dia lebih2, nnt haq marah plak. hehe. :D

Nabilah Zainal said...

I like this post~ :)

IzziaraYusoff said...

nabilah- thx. :)