Tuesday, November 30, 2010

BanyakSongeh!

Saya tengah tunggu masa nak sambung belajar. Jadi saya kerja dulu, kat sebuah pusat tuisyen. Dah masuk dua bulan. Sibuk sangat kadangkadang. Sampai saya tak ada masa nak jumpa, lepaklepak dengan kawankawan. Mintak maaf kawankawan.

Dulu saya jadi customer, ada juga perkara dalam senarai bawah yang saya sendiri buat, cakap. Kerja saya buat saya lebih faham maksud hormat pada orang. Dulu kita sesedap hati komplen memanjang, bila sekarang diri sendiri kena hadapi suma komplen, baru saya faham apa perasaan orang2 yang saya pernah mengadu dulu. Ada masa ok, ok lah. Bila masa down, down yang amat. Ingat mudah? Awak nak tahu apa jenis situasi yang saya dan rakan sekerja kena hadapi setiap hari?

Sepanjang bekerja, ada banyak perkara yang buat saya rasa sakit hati dan menyampah sangat. Tapi 20 PERKARA YANG SAYA PALING TAK SUKA IALAH BILA……

1. Orang cakap putarbelit, tetiba bila something goes wrong, mula tuding jari, salahkan orang lain, buatbuat kita yang salah dengar, cakap ini kita punya pasal, selesaikan sendiri.

2. Nak berkira dan pertikaikan harga. Bak kata makcik barubaru ni,

“ Kalau ikut betul2, centre awak tak sepatutnya charge RM190, patutnya saya cuma kena bayar RM157.50.”

3. Bangun pagi dalam keadaan terkejut, sebab tibatiba pengurus telefon pagipagi buta atau ibubapa pelajar tempat saya kerja yang telefon sekitar 6.45 AM semata2 nak bagitau, harini tak payah jemput anak dia, dia hantar sendiri, SMS saja boleh?

4. Orang ambil kesempatan atas layanan kita yang baik, kita ikhlas bantu dia, dia kenakan kita pulak.

5. Orang bagi arahan mengarut atau buat permintaan yang tak jelas, bila kita tanya balik dapatkan kepastian, kita pulak kena marah.

6. Orang buat permintaan yang pentingkan diri macam contohnya, kita bagitau parents van akan sampai awal, tolong siap by 8.30 AM, sebab kelas mula 9.30 AM, tapi apa dia jawab?

“Saya nak van tu ambil anak saya pukul 9 AM.”

*
Amboi2, kau ingat van tu kena jemput anak kau sorang? Da la free service! Demand pulak.*

7. Saya sakit gigi waktu bekerja. Sebab bila kita lupa bawak painkiller, boleh rasa akar gigi tu sakit dan tarik sampai kepala, rasa macam migrain. Bila sekali ada orang buat hal, cepat betul darah naik, panas je rasa.

8. Terlalu ramai orang bagi arahan, terlalu ramai pengurus, tak tahu nak ikut mana, ikut yang ini, itu marah. Ikut yang itu, yang ini marah pulak. Berebut2 nak tunjuk kuasa. Jangan buat perangai macam *BELIAU* boleh?

9. Bagi kerja pada minit terakhir. Kita da susun elokelok sumanya, sekali dia batalkan, buat perubahan baru, dan jangkakan kita mampu inform suma orang dalam masa sesingkat 40 minit, bajet suma orang free, boleh ikut perancangan baru dia tanpa ada apa2 masalah.

10. Saya telefon parents nak bagitau sesuatu yang urgent, dia tak angkat atau kadang2 reject call saya, tak balas panggilan, esoknya kecoh2 kenapa tak bagitau awal2.



11. Tak ada waktu kerja yang tetap, kadang2 melepasi waktu bekerja yang normal, waktu cuti,suruh kerja juga.

12. Salahkan kita bila sambutan tak memberansangkan. Ini bukan jualan langsung. Lain la kalau saya jual gelang AC Mizal, boleh la ejen marah2 tak laku, tambah2 sejak ramai da tau cita sebenar pasal dia beli murah saja di China, jual mahal pula kat Malaysia.

13. Semua pekerjaan diletakkan atas bahu awak seorang, bila menjadi, tak dapat penghargaan, bila tak menjadi, dikritik pula.

14. Orang marah2, kecoh2 kenapa kena bukak kasut bila masuk pusat tu, dia da termasuk sambil pakai kasut, tak pasal2 kena patah balik bukak kasut padahal kat pintu da ada notis ‘PLEASE TAKE OFF YOUR SHOES. THANK YOU.’
*Kau yang tak peka, maki aku pulak?*

15. Jumpa parents yang nak kritik segala benda, ada saja tak kena, antara yang paling tak boleh terima ialah,

“Kenapa pintu centre ni transparent? Bahaya untuk budak2, kadang2 diorang tak sedar ada pintu, langgar terus masa nak masuk. Patut letak notis ADA PINTU DI SINI.”

Terusterang, saya ingatkan dia bergurau, setelah beberapa saat berlalu baru saya sedar, dia serius. Saya terpaksa tahan diri dari ketawa. Kan ada handle kat situ, meh sini sapa yang tak nampak pintu tu, saya tolong letak Eye-Mo kat mata awak.

16. Jumpa parents yang pushy, da cakap tak cukup tempat, lagi nak paksa2 suruh terima jugak pendaftaran anak dia. Awal2 dulu tak nak daftar, da terlepas sehari, kuota da cukup, kecohkecoh pula. Pastu pandai2 claim diri da book. Mana ada. Saya yang handle calls, saya tau la sapa ada book, sapa tak.

“Eh saya dah cop tempat ni sejak lima hari lepas. Bak borang, saya nak register!”
“Mintak maaf puan. Tempat da penuh. Dan saya pasti tak ada panggilan booking dari sapa2. Kalau anak puan masuk, takut tak cukup tempat untuk dia. Lagipun tarikh akhir mendaftar semalam. Siapa cepat, dia dapat.”
“ Eh! Pandai2 kau kan. Bagi sini borang tu! Awak tak tahu ke customers always right?! Bagi sini nombor manager awak.”

Saya bagi nombor, tapi entah nombor sapa, men hentam keromo. Haaa, call la ‘manager’ saya tu ek makcik. Ahaha. :D

17. Fitrah manusia kadangkadang ada terlupa apa2. Tapi di mata parents, skali buat silap, kena hentam bertalu2. Kerja kita WAJIB sempurna, tak ada cela.

18. Ada orang yang tak fikir pasal cuti kita.

“ Boleh tak anak saya, saya nak kelas hari Sabtu dan Ahad saja. Sebelah malam ye. Waktu tu saya cuti, free nak hantar dia.”
“Mintak maaf puan, kita tak bukak Ahad. Hari Sabtu 9 AM- 1 PM je.”
“ Lah! Bukak la Sabtu Ahad sampai malam, apa masalahnya. Budak nak belajar yang centre, cikgu, tak nak buat class pulak.”

* Kau gila? Aku nak cuti jugak, nak keluar jugak! Kalau bos kau tak bagi cuti, mesti kau kecohkecoh kan? Pikir budak nak belajar konon. Staff dengan cikgu ni apa? Robot, tak payah cuti? Tahi betul.*

19. Ada budak sekolah buat gaya taiko, baru Darjah 2,3 je pun. Mencarut kalah orang besar. Bila masuk kelas suruh buat test, hancus.

20. Jumpa parents yang liat bayar yuran tapi komplen banyakbanyak. Time komplen, tinggi2 suara. Bila sebut pasal hutang yang kian meningkat, tahu pulak nak cakap guna nada lembut.

“ Ye2, nanti saya bayar ye Izzi. Saya memang teringat nak bayar, tapi itulah kan, busy.”

PUH-LEASE LA WEH! -.-

Nasib baik tinggal sebulan je saya nak hadapi suma ni. Kalau setahun, mau botak kepala dek penangan tahap tensi yang terlalu tinggi. Setiapkali saya rasa marah, muka merah, pegang pipi rasa panas, saya akan tenangkan diri dengan memikirkan muka anak sedara saya yang baru masuk 7 bulan, Daniel Ezz Hariz yang dengar khabarnya baru naik gigi sebatang. Terus senyum. :) Bila senyum, hati pun jadi sejuk sikit. Itulah caranya saya bertahan sampai hari ni.



Tapi sekarang, saya rasa gembira balik nak kerja, sebab saya dah anggap rakan sekerja saya umpama abang, dan salah seorang pengurus saya sebagai ayah. Rasa mesra, senang nak kerja dengan diorang ni. Banyak benda diorang kompromi dengan saya. Banyak mengalah, tolong ringankan kerja saya, senang nak mintak tolong.

Terima kasih! :)

Jadi kawankawan, setelah mendengar ini suma, saya nak pesan kat kawankawan, kalau korang ada adik,selagi dia boleh study sendiri, tak payahla tuisyen2 ni, tak perlu sangat pun. Tapi kalau dia PERLU tuisyen, saya cuma nak sampaikan satu mesej yang penting kepada anda.


Marilah kita mendaftar ramairamai di pusat tuisyen saya sempena
Pakej Cuti Sekolah ni!


Muahahahaha! Teehee! :D


4 comments:

londoner said...

hahaha kt no.15..ada jgk parents yg sggup cover malu mcm tu skali -.-

suka gmbr baby yg tgh geram tu :D

Anonymous said...

izzi, quit la. lepak jom wehhhhh!!!!!

Anonymous said...

Patut ah ko cakap stres, br ku paham derrr.

IzziaraYusoff said...

londoner- u ptt tgk time pacik tu bump into the glass door.*gedebang* itu y nk cover malu tu. :D
anony1- abes dec, aku quit da. :)
anony2- kan? skang da ok sket. :)