Friday, November 12, 2010

Dahsyat

Buat pertama kali, satu entry yang pendek.

Saya emo betul dengan satu fenomena yang sedang melanda Malaysia hari ni.

Kes simbah asid.

Baru tadi saya masuk Metro online, tengok satu video, mangsa simbahan asid lancar tabung derma, dia nak buat pembedahan. Susah nak bernafas, hakisan asid tu da makan salur pernafasannya. Muka memang deformed abes. Leher tak dapat digerakkan sangat, ketat katanya, geleng sikit, tegang kulit lehernya, bertambah sakit. Mata kedua2 nya buta. Tangan, badan, muka, leher, telinga sumanya terhakis. Kesian. Gara2 siapa?

IBU KANDUNG DAN ADIK LELAKI.

Boleh saya tanya satu soalan kepada para pembaca? Mana lagi teruk? Seksa haiwan atau bunuh haiwan? Tentu sekali seksa lagi teruk. Buat apa nak seksa? Seronok lihat haiwan tu terkial2, bertarung habis2an untuk pertahankan nyawa? Kalau benci sangat, tak tahan sangat, besar sangat dosa haiwan tu pada anda, bunuh, jangan seksa.

Kalau itulah konsepnya, simbah asid pada orang atau bunuh orang, mana lagi teruk? Ya betul, dua2 pun teruk, dua2 pun dilarang Tuhan. Mungkin ada orang yang fikir, kalau simbah asid, sekurang2nya boleh minta maaf lagi, kalau da bunuh apa nak buat lagi, tak ada harapan da nak diampunkan. Dari sudut hukuman pun, mungkin mahkamah kurangkan kalau sekadar simbah asid, kita tak ambil nyawa dia. Kalau itulah apa yang anda fikirkan, tolong bawa2 mengucap.

Bayangkan. Kalau anda simbah asid, dia cacat seumur hidup, kerja apa tak boleh buat, sakit 24 jam 7 hari seminggu. Kalau bujang lagi, susah nak cari yang dapat terima seadanya. Kes ni pulak jadi buta, hilang pendengaran. MasyAllah. Maaf, tapi ibu jenis apa sampai hati nak simbah asid pada anak semata2 ada pertikaian soal geran motorsikal milik arwah bapa mangsa. Anak menderita 11 bulan akibat simbahan asid itu, langsung tak bertanya khabar, jauh sekali meminta maaf.

Itu baru kes mak, adik lelaki simbah asid kat anak sebab pertikaian harta. Belum lagi kes bapa tiri yang larikan anak perempuan Tingkatan 3, ke ladang kelapa sawit, rogol dia, simbah asid kat satu badan anaknya dengan niat membunuh, takut dirinya ditangkap lantas minum asid untuk bunuh diri. Anak kekal hidup tapi cacat, lumpuh anggota, terpaksa teruskan hidup dalam serba kekurangan dan pada masa yang sama masih berhadapan dengan trauma dirogol oleh ayah tiri sendiri. Astaghfirullah.

Baru2 ni timbul pula kes sorang lelaki simbah asid dekat sorang perempuan semata2 sebab cintanya ditolak. Bila dijatuhkan hukuman, masih mampu ketawa, senyum, macam tak ada sesalan langsung. Ada masalah mental agaknya. Gila apa dunia zaman sekarang? Salah sikit, ah, simbah asid la. Benci sikit, ah, simbah asid la. Kau berani tolak cinta aku ya? Amik asid ni! Ish3.

Kes2 ni buat saya lebih berhati2 dalam mengendalikan urusan dengan individu lain. Anggaplah ini suma peringatan buat kita bersama. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita dan selamatkan kita dari segala malapetaka dan anasir negatif.

Satu perkara yang buat saya rasa sedih dan insaf ialah bila memikirkan kita selalu tak puas hati dengan diri kita. Muka tak cukup putih, tak cukup tinggi, hidung tak cukup mancung, badan berisi dan macam2 lagi. Sampai kita terlupa nak syukur sebab sempurna anggota. Orang2 yang ditimpa bencana macam disimbah asid dan sebagainya, tak harapkan banyak pun, cuma nak anggota badan yang dapat berfungsi dengan baik. Itu sudah cukup. Ada hidung supaya dapat bernafas dengan sempurna. Dia tak kisah mancung ke tak. Tapi kita? Fitrah manusia biasa, sentiasa ingin lebih, tak kenal erti cukup.

Dan Alhamdulillah, segala kes ni buat saya lebih hargai suma kelebihan yang Tuhan masih bermurah hati untuk pinjamkan kepada saya, salah satu yang paling utama, seorang ibu yang penyayang. :)


4 comments:

karipaptelur said...

xde ape yg nk diherankan..
sudah mnjadi fitrah manusia ade sifat hasad dengki..
even ank nabi adam pon berbunuh sesama sendiri inikan lagi manusia di era jahiliah baru nih..
*alfatihah kpd arwah akmal shahiran yg telah meninggal dunia smlm..semoga dgn rahmat Allah beliau ditempatkan di kalangan orang2 beriman di samping dilepaskan azab kubur..amin~~

IzziaraYusoff said...

itula, mintak2 dijauhkan la mana2 yang tak baik tu.
Al fatihah buat arwah, aku pun tkejut dapat berita tu, bila2 masa je ajal boleh datang jemput kita.

akuemo said...

izzi, kat dlm pic tu adik bongsu ke baby tu? n ur mum cntik la, as in for her age!anak dia pun sama...... ~~hehehehe~~

IzziaraYusoff said...

tak, itu anak sdara, my only nephew. im the youngest in family, takde adik. :)