Wednesday, November 3, 2010

Insomnia

Saya baru sahaja mula berblog. Sebelum ni, ramai kawan ajak. Diorang suma ada blog, pandai menulis, hebat2. Saya rasa tak yakin sikit nak tulis blog. Sebab saya tak tau apa jenis blog yang saya nak wat, material apa nak pilih. Saya tak mau yang light sangat, ataupun yang heavy sangat. Sebab tu saya pilih untuk analisa perkara yang berlaku sekeliling saya, mudah nak relate to.

Saya bakal lanjutkan pelajaran Februari tahun depan, sementara itu saya bekerja dulu, di sebuah pusat tuisyen. Working hours sama saja, 8 jam, isnin hingga jumaat, 2-10pm. Setiapkali balik dari kerja, saya boleh rasa badan letih. Tapi entah kenapa, susah nak lelapkan mata. Susah sangat nak tido awal. Kadang2 pukul 3 pagi baru saya mula menguap.



Yang tak bestnya bila awak insomnia ialah, awak rasa letih. Bila bangun tido keesokan harinya, pening kepala, dan mood pun kurang stabil, tambah2 kalau tengah period, tolong la jangan cari pasal. :)

Rumah saya dari dulu perempuan pegang majoriti. Kakak2, saya, mak, da 5 orang. Jadinya ayah saya memang da biasa menghadapi krisis2 hormon bulanan ni. :DD

Berbalik kepada symptom insomnia tadi, dari kecil, saya memang susah nak tido awal. Tapi dulu saya penakut benar, takut hantu kuar dari almari, takut hantu kuar dari tandas. Tapi mengada2 nak tengok gak horror movies. kalau takut sangat, saya kejut kakak suruh bangun, temankan. Tapi takde masa dia nak layan, bangun jap, then tido balik. Silap2 kena marah dahulu. :DD

Waktu zaman2 sekolah, kolej dulu pun saya tido lewat. Bukan saja2 tak nak tido, tapi susah nak lelapkan mata. Sejak mula bekerja, kesan insomnia ni makin ketara. Diameter dark circle makin membesar, makin kurang senyum, berat badan menurun, mata merah. Macam2. Boss saya panggil saya ‘Skeleton’. =.=

Sebab itulah, saya cuba cari satu benda untuk buat saya mengantuk, senang nak lelapkan mata. BLOGGING! :D Saya mula menulis blog ni sejak tiga hari lalu. Dan kesannya, sejak tiga hari lepas, saya suda mula tido awal, pukul 1!! :D
*xde la awal sangat tapi boleh la kan* :)

Setiapkali ada post baru, itu menandakan, saya tak dapat tido malam semalam, sebab tu menulis post baru bagi mngantuk. Termasuklah post ini. :D

Sebab utama saya nak wat blog sendiri sebab saya minat blog hopping. Ada blog yang tak habis2 nak promote gambar sendiri, tangkap pose ala2 model. Ada jugak yang penuh dengan blinking advertisement, saya geram susah nak focus baca main entry blog tu. Kadang2 ada blog yang wat saya rasa jangan bajet ko bagus sangat boleh? Tak kurang juga yang saya follow sebab sedap mata memandang tuan empunya blog. :D tambah2 kalau gaya tulisan pun menarik.

Saya suka analisa segala perkara yang saya lihat dan dengar. Dan saya teringin untuk berkongsi cara saya memandang sesuatu perkara. Sebab itulah, saya buat keputusan untuk wujudkan ‘ Izzie’s Diary’. Selain membantu saya mengatasi insomnia, blog ni ibarat medium untuk saya mengekspresikan diri saya kepada umum.

Terima kasih atas sokongan kawan2. Harap anda dapat sumbangkan komen2 yang membina ye, nak hentam2 pun silakan. Saya beginner, banyak lagi kurangnya. Saya alu2kan pandangan anda. :DD

No comments: