Thursday, November 4, 2010

Benci

Setiap hari mesti ada artikel pasal orang ni mati accident, orang ni mati sebab umah terbakar, mati lemas, mati kena bunuh. Mungkin tak ada kesan pada kita, sebab bukan kita atau keluarga kita yang terkorban. Kita akan cakap, ala, da sampai ajal la tu. Innalillah hi wainna ilaihirajiun.

Saya okey saja bila baca berita2 sedih macam tu. Tengok gambar mayat yang terputus dua badannya akibat digilis berpuluh kenderaan pun, agak ngeri tapi saya masih ok. Tapi ada satu statement yang saya paling BENCI tiapkali baca artikel yang melibatkan kematian mana2 individu. Sesimpati mana pun saya, mesti akan terbit rasa benci setiapkali terlintas bait2 statement itu.

“ Sebelum beliau meninggal, beliau ada menunjukkan tanda seperti makan dengan gelojoh. Kami hairan melihat beliau sebegitu, beliau habis makan paling lewat sebab tambah nasi dan lauk pauk. Berselera sungguh. Mungkin itu petanda beliau tahu itu santapan terakhir beliau, sebab tu makan banyak dan lahap.”

APAKAH??! -.-

“ Sebelum beliau keluar tadi, dia ada mnyatakan ‘Bye mak’ kepada ibu, mungkin itu petanda beliau tahu beliau akan tinggalkan ibu buat selamanya setelah terbabit dalam kemalangan itu. Saya tak sangka itu dia benar2 tinggalkan kami sekeluarga.’

Sesedih mana pun seseorang itu, saya tak nampak sebab kukuh knapa nak buat2 macam tahu itu petanda arwah nak pegi menghadap Illahi, kita siapa nak tafsirkan camtu? Astaghfirullah.

Kalaulah selama ni Z tak makan pisang, tetiba hari ni Z makan pisang, mungkinkah bermaksud Z makan pisang sebab dia tahu dia nak meninggal jadi teringin makan pisang buat kali pertama dan terakhir? Mengarut!

Contoh pertama tadi, saya baru saja baca petang tadi. Mula2 baca, saya simpati, sekali terbaca ayat tu, saya teru berhenti baca, tukar artikel lain. Sebab rasa annoyed.

Tadi tengah hari, saya lapar. Saya makan agak gelojoh. Bila kita gelojoh, orang tahu kita lapar, mungkin juga sebab gemarkan lauk pauk hari tu. Saya tak pernah terfikir untuk kaitkan makan lahap dengan petanda nak meninggal. Lepas ni, cuak orang nak makan gelojoh. Itula orang kita. Suka tafsir suka hati. Kadang2 tak masuk akal.

Kalau jumpa saya di mana2 majlis pengebumian, untuk elakkan diri anda dimaki kuat2, elakkan bertanya soalan berbaur sebegini pada saya.

“Izzi, kau rasa dia tahu tak dia nak meninggal da? Sebab tu semalam dia pakai baju pink ropol2. Sebelum ni selalunya warna purple polka dot tu saja.”

COME ON LA WEH!!

Saya tak salahkan wartawan yang bertanya tentang ada tak arwah tunjukkan sebarang petanda. Itu memang kerja wartawan. Cari bahan sensasi. Buat artikel tampak lebih menarik. Saya salahkan orang yang beri jawapan. Main cakap, ikut kepala sendiri saja.

Lainlah kalau statement yang diberi ialah “Ada, dia ada wasiatkan camni, camtu untuk kebaikan suma” ataupun, “Ada, sejak akhir2 ni dia kerap bangun semayang sunat taubat”.

Fine. Itu saya boleh terima. Ada sesetengah orang memang dapat kenalpasti ajal mereka da dekat. Tapi jarang la orang nak hebahkan, simpan sendiri saja, buat persediaan. Itu saja. Kalau ada sebarang tafsiran selepas berlakunya kematian, itu sekadar pandangan peribadi, tak berkait langsung.

Takat nak bagitau budak kecik tahu dia nak meninggal sebab tu dia bagi petanda makan lahap, lebih baik diam saja.

Lepas ni saya tak nak cakap ‘Pergi dulu ye mak’ atau ‘Bye’ tiapkali keluar ke mana2. Mencuakkan. Saya tak mahu bagi ‘petanda’ palsu. Agaknya lepas ni kalo nak keluar, saya kena cakap,

“Mak, adik nak keluar sekejap je dengan kawan, InsyAllah mak, kita berjumpa lagi pada petang hari ini sesudah adik tiba di rumah dengan selamatnya dalam keadaan masih lagi bernafas dan sihat sejahtera ketika itu ye mak”

Panjang benar. -.-

Tolonglah jangan tafsir2 sesuka hati seperti itu. Bila ada kenalan mahupun saudara yang meninggal dunia, sedekahkan Al Fatihah, Yaasin, doakan kesejahteraan roh arwah. Tak payah la kait sana, kait sini. Silap kata, mungkin mengaibkan keluarga atau mungkin diri si mati itu sendiri. Diam, hormat, hulurkan salam takziah. Paling penting, jaga percakapan, bab2 kematian ni, banyak isu sensitif. Kita yang masih hidup ni, teruskan perjalanan, hargai setiap detik dan kelebihan yang Tuhan masih pinjamkan kepada kita. :)

3 comments:

Anonymous said...

“Izzi, kau rasa dia tahu tak dia nak meninggal da? Sebab tu semalam dia pakai baju pink ropol2. Sebelum ni selalunya warna purple polka dot tu saja.”


sumpah ayat ni comel lah awak. haha

izziarayusoff said...

ahaha.. ayat itu sangat random snarnya. ntah cmne bley trlintas.ahaha.. :DD

Anonymous said...

sokong.