Tuesday, November 2, 2010

Label

Pakai tudung, tak pakai tudung. Tak abes2 orang mengkritik.

Bila ada artis yang mahu berjinak2 pakai tudung mula la kepoh2 sana sini dia ni nak pakai tudung tapi masih nampak jambul, baik tak payah. Ish. Rilek2 la kak, beginner. Jangan la asyik kritik saja. Bagi sokongan, lontar pujian,dorongan, itu lebih baik. Lama2 bila dia betul2 bersedia, dia tutup abes la. Kalau dari awal kita kutuk2 cara dia, tak mustahil dia rasa malu dan mungkin terus bukak tudung.

Dulu, orang label, kalau pakai tudung, wuish, baik, jaga smayang, sopan santun, akhlak terjaga, sejuk perut mak mngandung. Asal seksi sikit, tak pakai tudung saja mula la, dia ni kaki clubbing ni, suka melawan, bajet lawa, bajet model. Macam2.

Zaman skang, saya tak rasa hanya dengan memakai tudung dapat mencerminkan apa2 sifat dalaman seseorang wanita. Ramai kawan saya pakai agak seksi, tak pakai tudung. Tapi diorang jaga smayang, jaga hati kawan, ambil berat pasal orang sekeliling. Yes, memang la ada kekurangan, ada masa diorang bengang, terkeluarlah beberapa ayat yang tak sedap didengar. Tapi bagi saya, itu standard la, da sampai boiling point agaknya.



Di kolej dulu, kawan2 saya ramai yang sempoi, geng kami, sikit saja yang pakai tudung. Dan satu benda yang saya suka sebab kawan2 yang pakai tudung tak pernah nak label2 atau diskriminasi mana yang tak pakai tudung. Mereka sporting. Events yang menggalakkn pakai tudung, mereka tak kisah bertudung. Mereka selesa nak cakap apa2, kami tak judgmental. Dan orang2 ini yang telah menceriakan saya setiap hari di kolej dahulu. Ramai orang suka cap, gedik, saja nak attention, sebab kami ke mana2 selalu bergerak dalam kumpulan. Biarkan. Saya tak layan orang2 yang tak ada effort nak dekati kami, tapi suda pandai2 draw conclusion.

Ada juga mereka yang pakai sopan,berdakwah sana sini tapi pandang slack bila terserempak dengan orang yang tak bertudung, bertegur sapa jauh sekali. Jangan la begitu, bila anda hormat dan kawan dengn suma orang, lebih ramai akan hormat anda. Tak gemar cara mereka tak apa, nak tegur, gunakan medium nasihat dengan cara yang berhemah supaya tak ada yang terasa hati nanti. Senyum, itu paling menenangkan, sekadar senyum pun kita sebenarnya suda pun ‘bertegur sapa’ dengan seseorang. Kita tak rugi apa kalau senyum dan ramah dengan orang lain.

Pakai tudung atau tidak, suda kurang membawa significance. Itu sedih. Silap2 sekarang orang bertudung lagi teruk dari mereka yang tak bertudung. Kat mana letaknya diri kita, itu pilihan sendiri. Jangan terlalu mengkritik, lupa pula kita pun banyak kekurangan. Beri masa untuk mereka menilai dan membuat keputusan terbaik mengikut perkiraan mereka. Bagi saya niat nak wat sesuatu biar ikhlas, baru kekal lama, dan insyAllah diberkati Yang Maha Esa. Elakkan label2 orang, kita suma tak sempurna. :)

No comments: