Thursday, November 25, 2010

CakapSerupaBikinTak?

Nasihat. Nasihat patutnya bawa kita ke arah yang lebih baik kan?

Teguran. Teguran tu bermaksud nak baiki diri supaya jadi individu yang lebih berkualiti kan?

Saya selalu jugak baca, dengar, tengok macam2 jenis nasihat, teguran. Cuma maaf saya nak katakan, mudah untuk kita keluarkan nasihat dan teguran. Tapi kalau ditimbang2, patutkah kita kritik satu2 hal tu? Maksud saya, kes cakap tak serupa bikin.

“Jangan couple Minah, dosa weh.”
Tapi di belakang Minah, kita yang lebih2 duk pegang2 tangan, peluk2, cium2 pasangan kita.

“Kau ni cuba pakai tudung, tutup rambut, sopan cam aku. Sejuk mata bakal mak mertua.” Tapi pakaian kita jarang, cuma pakai tube je, itu je la yang legap pun, yang lain suma translucent.

Kadang2 bila orang tegur saya, bagi nasihat kat saya, saya cuba berfikiran terbuka, nak terima apa point dia, untuk baiki diri. Tapi terus terang saya nak cakap, hanya kritikan dan nasihat tertentu saja yang saya boleh terima. Bukan sebab degil. Tapi kalau kita suruh budak2 jangan makan coklat, sebab tak elok untuk gigi, sedangkan kita duk melahap Cadbury depan dia, rasanya dia akan ikut dan hormat kita?

Kalau kita nasihatkan adik, kurangkan tengok TV, lagha tu. Sekali kita pulak duk ikut Mari Menari, menangis esak2 bila pelajar AF diundi keluar dari akademi. Apa la yang agaknya adik awak fikir?

Dan kalau hari ni, kawan kita tegur, kita ni asyik kawan dengan laki saja, kita pun banyakkan bergaul dengan budak perempuan, cuba nak lupuskan imej lama, esok lusa dia pulak keja bergayut dengan lelaki yang berbeza setiap malam, sedangkan dia dah ada teman lelaki da. Selepas mengetahui suma ini, andai kata dia tegur lagi pasal pergaulan awak, awak mampu terima sepenuh hati?

Maaf, itu bukan saya. Saya bukan jenis naïve, fikir suma orang baik, fikir positif saja. Kenalah realistik sket kan.

Kadang2, saya selalu fikir balik. Setiap judgement, kritikan, nasihat orang utarakan boleh pakai ke, Berat sebelah ke tak? Diorang sendiri buat tak apa yang diorang cakap tu dan bila diorang tegur kita, pernah tak diorang pertimbangkan keadaan kita? Cara penyampaian kena atau tak, mendesak atau berhemah? Atau main cakap saja, nak nampak bagus, main kritik je.

Satu kebiasaan kita, selalu nampak yang buruk dari yang baik. Selalu buat baik, sekali buat jahat, terpadam terus segala rekod kebaikan dia pernah buat dulu. Tegur tu tujuan nak ingatkan atau menjatuhkan?



Saya bagi contoh ek.

dR Rozmey tu. Belambak2 blog buat review pasal 2 Alam, kutuk2 dia, buat parody pasal dia, perli2 dia. Dekat FB pun macam2 komen dan status pasal dR Rozmey ni. Bagi saya strategi dia berjaya. Promosi yang dia buat, ternyata berkesan. Mungkin filem itu memang tak dapat sambutan seperti yang disasarkan, tapi saya tak rasa itu matlamat utama dia.

Dia nak popularkan diri. Dan tahniah, memang da tercapai sasaran dia tu. Mana2 saja orang cakap pasal dia. Kutuklah, perlilah, nama dia da tersebar merata. Itu bagus untuk tujuan komersial pada masa akan datang. Nama dia da jadi satu brand, household name. Memanglah dia angkuh, cakap nak lebat saja, gaya rambut tu, takpelah, saya tak mau komen lanjut. Terserah pada tafsiran masing2. :) Tapi dia berani amik risiko, stay focused on apa yang dia nak. Bagus tuh walaupun urm, rasanya itula yang bagus pasal dia, stakat yang saya nampak la. :D

Tapi pointnya, dia kena perli, kutuk suma, tapi pada masa yang sama, dia dapat glamor, nama, duit masuk, saham naik. Tapi yang duk sibuk mengutuk tu dapat apa? Cakap orang tu buruk, dia jadi makin cantik,hensem? Setakat nak dapatkan kepuasan diri, kita sakitkan hati orang. Berbaloikah? Macam mana pulak dengan yang bising2 dia ni berlagak, angkuh sedangkan kita di luar sana pun entah2 sama naik, dua kali lima saja. Pantang beli kereta baru, dapat markah tinggi,tukar hp pun silap2 suda bermegah2 depan orang lain.

Sekadar peingatan bersama, buat diri saya dan kawan2. Saya pun peringkat bawah, tengah belajar lagi. Tapi apa yang saya pegang, panggil orang lain macam2, sakitkan hati orang, cuba kalau orang buat benda sama pada awak, awak suka? Kalau kita nak nasihatkan orang, kita tengok dulu kita camne, ada buat tak benda tu. Kalau ada, apa kata kita stop dulu, then bila da berjaya ubah diri, barulah kita tegur kawan kita pasal perkara tu.

Bila dia nampak sendiri perubahan tu, dia pun akan hormat dan ikut apa yang awak nasihatkan. Setakat nak kecoh2 pasal budak ni suka perasan lawa, sedangkan telefon bimbit dan kamera kita penuh dengan gambar bajet comel kita yang diambil dari segenap sisi, tayang suma kat FB dan medium lain, baik diam je la. :)

Baru2 ni, kawan tempat keja saya tanya, kenapa pompuan suka buat mulut sejemput ek? As in suka buat gaya mulut macam nak kiss orang tu. Kelakar plak saya rasa soalan tu. Entahlah, mungkin nampak cute, hot la kot buat macam tu. Saya pun tak pasti. Hari yang sama, lepas saya balik, saya usha balik gambar2 FB saya, ada tak yang macam tu, nasib baik tak ada. Saya tak check pulak gambar dia ada ke tak. Tak kot, ye Zhaf? Ahaha. :D

Setiap patah perkataan yang kita keluarkan, bagi seseorang yang tak kenal awak, dari situ orang akan nilai, kat mana tahap pemikiran awak. Kalau kata2 carutan saja yang tak habis2 keluar, kata2 hinaan saja yang asyik diucapkan, jangan la mengharap orang akan pandang tinggi, puja awak. Tak gah mana pun suma tu. Nilai diri, baru nilai orang. Kritik diri dulu, baru kritik orang. Kalo awak bising nak lihat orang senyum,asyik monyok saja, apa kata awak senyum dahulu, mungkin lepas tu senyuman dia akan menyusul. :)

Dan yang penting, sebelum lontarkan teguran atau nasihat,soal diri dulu, kita ni cakap serupa bikin tak? ;)

3 comments:

Anonymous said...

izzy, post ni ade kaitan dgn status fb u ke? cm berkait je...

esah said...

aku tau kau tengah nak refer kat siape... sabar weh... minah tu memang camtu sikit, rumah takde cermin...

IzziaraYusoff said...

anony-ade gak la.hehe. :)
esah- y tau, biar tau. y tak tau, biarkan tak tau. :)