Monday, November 1, 2010

Cermin

Hari ni, saya lihat anak sedara saya. Umpama melihat diri sendiri suatu ketika dulu, kalau dalam kelas mahu jadi ketua saja, kalau tak suka sorang ni,angkut geng suh jangan kawan dia. Kalau ke mana2, asyik mahu beli bnda2 mngarut, wajib beli, walau sekadar twisties atau jenama gula2 terunggul ketika itu, SUGUS. -.-

Yes, itu sangat lame, saya sedar.

Pensel tekan mahu yang Barbie sahaja, beg kalau boleh nak yang beroda. Owh, saya lupa nak cakap, saya tak pernah gunakan beg roda, saya benci beg roda, sebab apa? Sebab berat dan yang paling penting sekali sebab kawan2 dulu suka ejek nama saya izzi-bag. -.-

Hidup saya ketika kecil, best. Saya membesar 8 tahun di kedah. Rilek saja, berbasikal ke sana sini, ayah pasangkan loceng di basikal. Mak saya dulu ambil upah jahit baju orang.Saja.tambah wang poket. Jadinya saya la yang jadi tukang anta baju tu bila da siap, loceng tu saya bunyikan sampai la tuan rumah keluar, ambil baju dia. Annoying sejak kecil lagi. -.-

Petang2 selesai sekolah, rutin saya mudah, pakai tshirt, pakai seluar pendek yang mak jahitkan, then keluar bermain2, tarik upih ade *pernah sekali lutut saya terseret kat jalan raya gara2 kawan tarik upih laju sangat* tapi saya jarang menangis, tahan lasak,lutut memanjang luka,parut, tak kisah kawan laki ke pmpuan, bantai saja, main sama2, kejar2, pegi taman, bli 1 botol air saiz kecik share 5-6 orang.

Saya suka rumah kami, laman luas, selalu saya dan kawan2 main tuju selipar kat situ, ada sekali, kawan saya campak slipar, tuju ke arah saya, saya lompat, nak elak, malangnya *PANG* terlanggar 1 pasu pokok bunga kertas, pecah, mak tengah siram pokok.apa reaksi mak?

‘Adik, pasu mak pecah ke???’

*anak sakit buat tak nampak je,sabar je la*





Waktu tu, saya sekolah petang, pagi pergi mengaji kt umah Mak Piah yang suka suruh anak2 muridnya cari uban dan dapat upah 10 sen untuk setiap urat uban yang masing2 jumpa. Kawasan tempat tinggal saya, sume orang rapat. Kalau sorang budak khatam muqaddam, wajib buat pulut kuning, kari, bagi kat orang, tanda syukur, anak da masuk Quran.

Satu hari, saya cakap kat ayah, saya da nak habis muqaddam, tinggal 3 mukasurat lagi, ayah belikan pulut, ayam dan sebagainya, siap2 nak wat pulut kuning, nenek saya tido umah, semata2 nk tolong mak, masak sgala kari, pulut.

TIBA TIBA, Mak Piah cakap saya belum lancar, kena ulang muqaddam start dari surah apa ntah, da lupa. Terketar saya balik umah, tak tahu macam mana nak bagitau mak ayah. Plus nenek,tertinggal pula. Last2 ayam tu mak masak, kami makan ramai2, pulut boleh simpan, belum dimasak. Jadinya selang dua minggu kemudian, kenalah ayah beli ayam lagi sebab kali ni saya betul2 baru abes Muqaddam.

Bangga je bawak Quran gi umah Mak Piah, beg pun bertukar sebab beg lama kecik, tak mampu tampung Quran. Perasaan bangga ni sama la macam hari pertama kita tukar uniform, tak lagi pakai uniform lama, hari pertama pakai baju pengawas, hari pertama pakai uniform sekolah menengah. :D

Bab puasa, semayang, adoiiii,LAGI la liat. Tiap kali mak cakap ikut cara mak semayang ni, saya tengok je muka mak, bila sujud, berapa kali saya bangun dan sujud semula sebab lambat benar mak baca bacaan dalam sujud. Abes2 mak pulak tak dapat abeskan rakaat sebab tergelak tengok ekspresi muka saya yang blur, mak ni baca apa lama gila.

Lama2 saya pun jadi terer da bab smayang. Tapinya memang terer, tapi jarang benar amalkan. Sampai mak marah baru nak bangun amik wuduk.

Saya peminat doraemon, pukul 7 petang tiap ari, die selang2 dengan power rangers, pun saya minat jugak. Ada sekali saya kena marah teruk dengan ayah. Salah saya. Disebabkan nak tunjuk protes sebab mak suh stop tengok tv pegi smayang maghrib, saya amik sejadah dan telekung dan semayang depan tv, sambil kiblat menghadap tv. Spot terbaik ah untuk dapat view yang paling jelas, sekali ayah bengang, terus tarik telinga, suh semayang dalam bilik. Sejak tu saya tak berani da nak protes2 bab semayang.

Setiap hari itu saja rutin saya, bangun tido, mengaji, makan,pegi sekolah, balik, makan, main2, beronggeng ke sana sini nek basikal sampai senja,curi ciku kt umah sorang nenek tu,kena marah dengan mak ayah atau kakak *seingat saya abang tak penah marah* tengok tv, menyusahkan hidup ahli keluarga saya, tido.

Berbalik pada topik asal, sebab tu saya rasa pelik melihat jadual anak sedara saya. Padat. Sekolah biasa, sekolah agama, balik umah nenek, mak amik, then buat homework, habis2 tengok tv dalam 20 minit then tido. Bangun tido dalam kul 6. Tido malam pkul 10. Lain benar dari zaman kanak2 saya. Tak letih ke?

Beza cuma sekitar 10 tahun tapi perubahan terlalu ketara. Belum masuk handphone budak kecik lagi canggih dari kita punya. Hp saya, umur 17 baru dapat yang ada kamera. Dorang punya Darjah 2 silap2 da ada 3G, gila la zaman skang, saya tak boleh bayang kalo2 nanti anak saya mintak iphone untuk birthday yang ke-5. -.-





Dan yang paling penting, waktu tu, saya bebas ke sana ke mari, tanpa perlu risau pasal ada orang nak culik, kes rogol sume jauh sekali, lain benar dari zaman sekarang. Anak main di laman pun masih dianggap bahaya. Waktu tu jarang dengar kes rogol melibatkan kanak2, waktu tu suma berfikiran ala, kes2 camtu cuma terjadi di KL saja, kedah takde la.skarang? Dalam van pun boleh, mana2 pun sama saja. Kecik, remaja, dewasa, orang tua sekalipun, asalkan perempuan, masih berdepan dengan bahaya yang sama.Astaghfirullah.

Dan waktu itu kita kawan dengan sume orang, takde terasa nak couple2, word couple pun tak pernah dengar. Kawan kakak saya pernah cerita, ada kawan kepada anak dia, darjah 4 kalau tak silap, tapinya da ada handphone, ada boyfriend. Guna I-you,baby.

Hebat,hebat. Yang saya rasa kelakar sebab salah satu sms nya berbunyi

‘ Sayang, u kat mana ni?Lama I tunggu u,tapi u tak datang2.’

Mana dia nak datang adik oi, silap2 the only transport yang dia ada dan mampu bawak cuma la basikal je, tu pun kalo ada la. Dan mungkin juga sebab mak tak bagi. Sekolah rendah je pun. Kalo nak gi dating pun, silap2 takat kantin je la kot, blanje nasi lemak. Hehe.

Saya setuju, kita kena ikut aliran semasa, faham situasi budak2 zaman sekarang tapi konsep asalnya, saya percaya cara didikan keluarga yang paling penting. Kalau dari awal da salah, jangan sibuk menuding jari bila anak da terjebak dalam perkara yang tak patut.

Saya kerja di pusat tuisyen, bagi peluang saya dekati pelajar zaman sekarang, rata2 merokok, bila ditanya sejak bila, darjah 5, sebab apa, alaaa, kalo tak ikut, susah la mau dapat kawan. Bagi saya, asal awak tak lumba haram, merempit tak tentu hala, hisap dadah, bagi rosak anak dara orang, suda la. -.-

Kalo anak perempuan pulak, asyik risau je selagi tak kahwin, risau selamat tak, risau ada orang kacau tak, dan terkini, risau anak mengandung tak. Ish3. Bagi saya, kalau nak fikir begitu sampai bila2 kita tak keluar rumah, kawan dengan sume orang, tapi yang mana nak rapat, itu kita kena pilih. Mana2 pergi sekalipun pegang nama mak ayah baik2. Mana yang bahaya jauhkan, mana yang selamat, pilih jalan itu. Setakat itu saja usaha yang boleh kita wat, doakan segalanya lancar, insyAllah. :)


4 comments:

kunurulizzah said...

best tak jadi cikgu? my 6 weeks experience mmg membuka minda.. welcome to the reality..(itulah ayat aku masa pergi mengajar dulu)
SAB was very different from Cochrane..5 years different pun dah rasa mcm ada generation gap..haha..

IzziaraYusoff said...

ok la, so far. hehe, just that aku da la pendek, so dorang bnyk anggap mcm kawan, best, bila dorg anggap mcm kakak, bnyk bnda dorg crita, buat aku lagi paham dunia dorg..skang aku urus bab marketing, admin.. da tak mngajar..ramai jumpa orang..aku suka.. :DD

Jan said...

Adik, congrats for your debut blog posting. good subject and keep up your good work.

(p/s: nama manja ayah kita = bapak)

IzziaraYusoff said...

abang- saja nak komersialkan nama bapak, letak ayah..hehe.. :DD