Thursday, November 18, 2010

DuaPuluh :)

20 Azam Baru Saya Sempena Usia 20 Tahun

AZAM UTAMA : Saya nak jadi seorang individu, anak, adik, Chue, kawan dan pelajar yang baik dan cemerlang serta pada masa yang sama, buat mak jarang berleter sebab risaukan anak bongsu dia ni. :D Untuk itu, saya perlu :

1. Belajar memasak
Dengan chef tersohor, Chef Norlia aka M.A.K yang tak habis2 bising suruh saya belajar masak sejak Form 4 lagi. Katanya, tak pandai masak camne nak kawin! :D

2. Cuba berbaik dengan orang2 yang saya tak berapa gemar dulu.
Saya dulu jenis kalau tak suka sorang tu, apa2 dia buat pun ada saja yang tak kena di mata saya. Salah saya tak amik peluang untuk dekati mereka. :(

3. Menambah seramai kawan baru yang mungkin.
Saya mahu cuba untuk lebih ramah dengan orang. Selagi tak melampaui batas. :)

4. Luangkan masa untuk lebih dalami ilmu agama.
Kawan2, mana yang ada ilmu lebih, turunkanlah dekat kawan awak yang sorang ni. Kalau bimbingan untuk jadikan saya insan yang lebih baik, insyAllah saya terima dengan hati yang terbuka. :)

5. Kurangkan membeli pakaian berwarna hitam.
Ini penting untuk buat mak tak lagi syak saya join gang Gothic atau Black Metal. Entah apa yang buat dia syak macam tu pun saya tak pasti. Ni salah satu implikasi bila mak anda minat Edisi Siasat dan 999. :) Almari saya memang penuh dengan baju warna hitam. Bak kata Rain, hitam itu menawan, hitam itu warna kegemaranku. :)

6. Cuba makan sayur dan ikan banyak2.
Bila muka naik jerawat mula la mak bising, sayur tak makan, ikan tak mau, ayam je memanjang, mana muka tak naik jerawat! * Ikan pun membantu elakkan jerawat ke? Makan ayam trigger jerawat ke? Ke mak yang saja2 reka fakta baru? Saya pun tak pasti. :D *

7. Tak lagi liat untuk makan ubat dan vitamin tambahan serta minum susu.
Saya jenis pemalas benar makan ubat, kalau sakit gila2, baru saya mula cari ubat. Susu dan vitamin tak payah cakap la. Sampai ke tahap kena paksa minum dan mak kena monitor jumlah tablet vitamin setiap hari berkurang tak. Kalau tak, mula la sesi ‘Bising Bising Bersama Mak’. :D

8. Kurang sakat anak2 sedara saya.
Anak2 sedara saya da 5 orang, pantang kena sakat, mula la malu2, jerit2, merajuk, ngadu2, kadang2 nangis. Tapi saya memang suka usik diorang. Best la bila diorang merajuk. Pancing saja pakai sweets, da ok da. Kadang2 biskut Tiger pun layan gak. Tak paham betul. Tapi kalo nangis, panik jugak saya. :D

9. Kurang mengunjungi laman Facebook.
Ini susah jugak. FB ni addictive. Tapi saya nak jugak cuba untuk meng’kurangaktif’kan diri dalam arena Facebook. Saya nak cuba update blog sekali dalam setiap 2,3 hari. :D

10. Banyakkan membaca akhbar yang lebih serius.
Sebelum ni, saya baca je sume akhbar, tapi saya prefer Metro dan Kosmo. Sebab cerita2 dia kontroversi. Hehe. Akhbar cam NST bosan. Tapi ayah saya suka, setiap hari langgan NST. Jadi pasni saya nak cuba hayati dan amik tau apa yang bestnya akhbar2 bisnes, politik yang serius ni. :D



11. Cuba kawal emosi dan ekspresi muka.
Yang kenal rapat dengan saya mesti tau, saya pakar bila bab buat muka seposen,tak ada ekspresi, buat tak tau je tapi kalau marah, tak selesa, saya susah nak lindung ekspresi muka dan perbuatan saya. Jadi lepas ni, saya nak be in control sikit. :)

12. Lebih banyak bersenam.
Kena bangun lebih awal, ikut mak pergi jogging. Tak hari2 at least sikit pun jadi la. Kat kolej dulu senang, cari Farhah, Idzni, Maddy, Kammy, Abby, Syiqin, Skyn, Hanizs, main badminton, basikal, dan lain2. :D

13. Lebih banyak mendengar dan memerhati daripada membebel.
Bila awak jenis expressive, awak ada tendency untuk lepas saja apa awak fikir, dan jarang pay attention atau alert dengan apa yang orang lain fikir dan rasa. Itu yang saya nak ubah. :)

14. Cuba untuk tidak lagi tangkap gambar atau video yang memalukan diri macam video mata panda dulu.
Tiada penjelasan lanjut, harap maklum. :)

15. Tidak lagi memakai t-shirt lengan pendek.
At least ¾ la. Start slow2, lama2 insyAllah penuh. :)

16. Tidak lagi gila kasut, beg dan baju.
Kurang berbelanja sikit. Dulu ada one time, pantang nampak kasut lawa, beg lawa, baju lawa, tangan saya jadi gatal. :D

17. Tidak lagi meng-usha orang2 yang hot dengan ketara.
Control2 sket. :D Bila saya sebut orang2 maksudnya tak kisahlah lelaki atau perempuan. Jangan risau, ingin saya tekankan sekali lagi, saya straight. :D

18. Berfikiran lebih terbuka.
Tidak terlalu judgmental, tidak mudah mengkritik tak tentu pasal, fikir baik buruk dahulu baru nyatakan pendapat. :)

19. Lebih mudah meminta maaf dan memaafkan.
Sentiasa fikir setiap orang akan buat silap, itu normal, percayakan peluang kedua, tidak kisah jadi orang yang pertama meminta maaf walaupun mungkin bukan salah kita. :)

20. Tidak terlalu memikirkan perkara yang remeh.
Sedar apa yang penting dan kenalpasti priority pada satu2 masa. Biarkan masa lalu jadi pengalaman berharga untuk elakkan diri lakukan kesilapan yang sama di masa hadapan. Hargai apa yang sudah dimiliki. :)

Jadi, kawan2, tolong saya dalam usaha capai azam saya ya. Mana yang salah tu, tegurlah. Saya terima dengan hati dan minda yang terbuka, InsyAllah.

Alhamdulillah, saya suda masuk 20, diharapkan dengan ini, Izziara Yusoff jadi lebih dewasa, matang, dimurahkan rezeki, disihatkan tubuh badan, dipermudahkan segala urusan, dilindungi dari anasir negatif, berjaya dalam segala yang dikerjakan dan akhir sekali, jadi cantik dan lebih tinggi! :DDDDD

Saya nak guna buat pertama kali walaupun saya masih tak tahu word ni represent sedih ke gembira, HUHU! :D

6 comments:

Anonymous said...

izziara yusoff! selamat hari jadi weyh! tp ak rs bab jadi agy tggi tu cm payah ajer. ~~ hehehehehe~~ lagi satu izziara, carik bf la bila da 20 nihhh! huhuhuhuhuhhhh.....

syaa said...

petsis pun tak suke ikan n sayur tapi xde jerawat ponnnn..
fakta bohong tuh trick ibu2 nak suruh anak mkn sayur... :p

rupenye perangai kite byk jugak sipi2 sama.. ingtkn bday je sipi2.. mmg perangai anak2 november begitu agaknye..

nabila mohd zain said...

samat ari jadi izi.smoge sume nye tercapai eh..

IzziaraYusoff said...

anony- nmpknye tinggal harapan je la, hehe. bab bf tu, tengok la camne. :D

syaa- kan? izzi pn rs tu rekaan smata2,nk paksa makan sayur ikan sume. xpe2 anak2 nov cool ape kan?? :DD

nabiela- thx! :DDD

karipap telur said...

firstly happy birthday EZ!!
mmg sgt stuju dgn no 1..sbb rmai wanita lupa akan perkara itu..then bila dah kawin mula la nk cerai sbb laki mane yg thn nk mkn kdai je kan?
and goodluck for all your resolution!

IzziaraYusoff said...

karipap telur- thx! :D