Thursday, November 11, 2010

Hormat

Dari kecik mak bapak saya didik, kalau dengan orang yang lebih tua, kita kena hormat. Orang yang lebih brpengetahuan, kita kena hormat. Orang yang lebih tinggi pangkatnya, kita kena hormat. Orang yang lebih hebat, kita kena hormat.

Bagi saya satu saja, awak hormat saya, automatik saya akan hormat awak.

Tak kisahla dia tua, muda, pandai, kureng dari kita, kita WAJIB hormat orang. Bila kita hormat orang, orang akan hormat kita balik. Jadi jangan bajet orang kena respect kita dulu baru kita hormat orang, tak salah kalau mulakan langkah pertama.

Tapi lain pula kalau kita hormat orang tapi dia pijak kita. Itu tak boleh blah. Usia yang lebih tua, pangkat yang lebih tinggi, hebat sangat sekalipun. Bagi saya itu bukanlah tiket untuk kita tak hormat orang.

Saya sangat expressive, kalau orang buat saya annoyed, saya susah nak tahan diri dari menzahirkan rasa ‘annoyed’ itu di wajah, suara dan perbuatan saya.

Baru2 ni, ada sorang mak cik datang ke pusat tuisyen, tempat saya bekerja. Tua, dalam lingkungan usia 55 tahun, sebaya dengan mak saya, cumanya mak jauh lebih slim, cun dan vogue! Teehee! :D

Urm, berbalik kepada mak cik tadi, dia datang sebab katanya mahu mohon untuk jawatan tutor di pusat tuisyen ini. Jadinya, saya hulurkan sehelai borang permohonan kepada beliau untuk diisi, supaya permohonan tersebut dapatlah ditapis oleh pengurus saya untuk sesi interview. Beliau sorang guru Bahasa Melayu Tingkatan 5 di sebuah sekolah yang berdekatan dan akan bersara tahun depan. 10 minit pertama perbualan kami diisi dengan sesi puji diri yang tentu skali diketuai oleh mak cik tadi, macam2 disebutnya. Dulu pernah jadi pemeriksa, ada pengalaman hampir 30 tahun, pelajar suma berjaya.

Fokus saya cuma satu, borang permohonan. Tak isi2 lagi, sibuk puji diri.

Atas dasar hormat, saya senyum, dengar makcik ni cakap2 pasal pencapaian dia, sikit pun tak mencelah. Tapi pada masa yang sama da makin bosan, dan secara tak sengaja adala yawn dua tiga kali, sebab awal pagi sabtu waktu tu. Hehe. Makcik ni sibuk tanya gaji saya dan mintak saya namakan satu rate gaji yang dia bakal dapat berbekalkan pengalaman dia tu. Saya cakap isu gaji, saya tak tahu apa2, itu bidang manager dan saya tak ada sebab nak bagitau gaji saya. *Dalam hidup, elakkan tanya isu sensitif cam gaji, saiz pakaian dalaman dan berat badan, ahaha. Dan kadang2 isu ketinggian juga mungkin sensitif. :D*

Makcik ni sangat annoying, tak habis2 desak suruh saya bagitau berapa setiap guru dapat, siap nak tengok rekod gaji cikgu lagi. Saya cakap ” Itu against company policy, mintak maaf, tak boleh.”



Dia suruh saya call manager saya yang kebetulan tak berada di office hari itu, untuk pastikan rate gaji dia. Kalau tinggi baru nak apply. Saya cakap isi saja borang itu, gaji setel kemudian, boleh bincang. Keras2 dia tak mahu. Saya da panas. Mula berasap sikit2. Bayangkan 30 minit dia sanggup luangkan di situ desak saya suruh bagitau gaji suma orang. Siap mintak no manager, saya tak bagi, kalau tak, tak pasal2 saya yang kena nanti. Mula2, saya boleh sabar lagi, sehinggalah dia timbulkan satu isu ini, saya tak tahan lagi. Berikut merupakan perbualan kami. Sebelum tu saya nak jelaskan, Izzi ialah saya, MCA ialah ‘Mak Cik Annoying’ , jangan tertukar k. :)

Izzi : Puan, saya tak boleh tunjuk rekod gaji. Memang tak boleh. Puan cuma kena isi borang tu, nanti saya forward pada manager. Then nanti dia call, arrange interview.

MCA : Tapi saya nak tau dulu berapa gaji dia bagi, banyak pengalaman tau saya ni. Kalau rendah, memang saya pun tak pandang, tak heran. Gaji awak ni brapa?

Izzi : Makcik, apasal yang makcik nak tau sangat pasal gaji orang ni. *Amik ko, dari puan jadi makcik trus* Apa kata makcik isi borang, nanti kami contact lah. Plus, apa kepentingan makcik nak taw pasal gaji saya? *suara sedang2 tingginya*

MCA : Takdela kan. Mak cik nak tanya saja. Ye la, keja admin cam awak ni dapat berapa kan, mungkin dari situ makcik boleh agak rate diorang boleh bagi makcik. Oh ye, makcik nak apply untuk anak perempuan makcik skali. Hebat dia, ada Masters, kat UIA.

Izzi : Owh, dia umur brapa, keje apa skang? *nada tak berminat langsung*

MCA : Dia 29 tahun, tahun depan kawin. Cikgu English Darjah 6 kat skola rendah dekat ni. Skang ni darjah 6 da habis UPSR, duduk umah je la. Sebab tu makcik nak tau gaji awak.

Izzi : Mintak maaf tapi saya tak nampak anak makcik ada masters, keje cikgu skolah, ada apa2 kaitan dengan gaji saya. *suara suda makin meninggi*

MCA : Eh, dia lain tau. Dia pandai, ada masters. Ye la, keje admin cam awak ni blaja takat mana je, ye tak? Silap2 SPM je la kan, itu yang keje sini je tu. Sayang betul orang2 skang, ada rupa tapi bab belajar ni, try macam mana pun tak dapat2. *sambil ketawa*

Sampai saja detik tu, saya kumat kamit kata2 yang tak sedap didengar. Terus terang, saya jarang curse dan saya tak ingat kali terakhir saya curse yang teruk2. Paling teruk, saya guna taik. Tapi kali ni, macam2 pulak yang terdetik dalam hati, baru saya sedar hebat jugak vocab saya.

Saya urut2 kaki saya, tunduk bawah, cuba tahan marah. Dasar MCA betul, dah la pakai tudung dan seluar yang tak matching warnanya dengan baju! Sabar Izzi, sabar. Bila saya betul2 marah, tapi tak dapat nak zahirkan dengan kata2, saya ada tendency untuk mengalirkan air mata sebab terlalu geram. Tapi saya tahan. Cuba senyum walaupun nampak sangat tidak ikhlas. Saya berdiri. Pandang tepat ke mata makcik tu. Dan jawab.

“ Makcik, saya baru nak masuk 20 tahun, muda lagi. Tahun depan saya sambung belajar. Sebab tu saya keja kat sini dulu. Plus makcik, saya baru abes A Level, bukan takat SPM je. Saya ni tak la bodoh mana pun, insyAllah cerah masa depan. Jadi makcik tak payahla risau sangat pasal pelajaran saya, nak tuduh saya bodoh suma ni, boleh? Makcik nak isi borang tu ke tak? Kalau nak, isi sekarang. Kalau tak, mintak maaf, saya banyak kerja lain nak buat.”
(Nada suara agak tinggi berbaur sinis, saya sempat jeling sekali kat makcik tu, dan percaya atau tidak saya cakap suma tu dalam 1 nafas sahaja. :D)

Makcik tu diam, isi borang, kemudian serah semula pada saya, saya ucap terima kasih dan iring dia keluar. Dia offended agaknya. Tapi sorry lah. Dia tua, berpengalaman, lagi pandai, tak bermaksud dia ada lesen untuk hina atau pandang rendah pada sesiapa. Saya benci orang macam itu.

Pengakhirannya, saya masih marah waktu iring makcik tu, tetiba saya nampak sticker besar yang sangat tak sesuai dengan tuan empunya kereta, dilekatkan kat belakang kereta Waja makcik tu. Perkataan “PLAYGIRL”, warna merah, siap ada gambar perempuan seksi. Terlintas word ‘cougar’ dalam kepala saya. Ahahaha. Saya tak dapat tahan diri dari ketawa. Marah saya pun serta merta hilang. :D

Tiga benda saya belajar dari peristiwa itu yang insyAllah saya pegang sampai bila2.
1) Hormat diri, dan hormat orang dulu, baru orang akan hormat kita.
2) Kalau kita tak riak, meninggi diri, orang akan lebih mengagumi pencapaian dan keperibadian kita.
3) Marah macam mana sekalipun, kawal diri.

P/S : Perenggan di atas ingatkan saya pada zaman belajar komsas bahagian pengajaran skola menengah dulu. Saya suka BM! :D dan kredit kepada Bashril, trima kasih banyak2 sebab tolong saya retrieve semula post ini k! :DDD

6 comments:

karipaptelur said...

ok wat makcik tu puji u.."ada rupa tapi bab belajar ni"..
fuhh mknenye tendency u lgi hot dri ank die bsr skali..hahaha~~
just take 'izzi'..org2 menopause mmg cmtu..huhuhuhu~~

IzziaraYusoff said...

itula, tak tau itu compliment ke apa.susah la nak take it 'izzi' ngn org2 cmni.hehe. mungkin jugak menopause has somethg to do wit the way she's behaving. :D

tapioca said...

macik tue pinjam kete anak dia la kutttt....faham2 wey, mmg kalau aku pun brasap2...

akuemo said...

u patut cakap je u nak furthr studies kat australia, takat uia tak pandang la m.cik oiii!!! wakakakaka~~ kasi pedas skett, izzi wizzi! LOL

Anonymous said...

izzie,kadang2 mengalah(sabar) dpt selesaikn
segala2nye...chill la~ :)

IzziaraYusoff said...

tapioca- rasanya kete anak dia la kot, tolongla kete anak dia, cam pelik je kalo dia punya. :D
akuemo- aku respct pndgn kau tp aku tak rasa patut ckp cm tu sbb kalo tak,apa yang aku wat tu, sama saja macam macik tu. hehe. :)
anony- yup,couldnt agree more on that. cuma fitrah manusia biasa, sabar pun ada limitnya. :D