Monday, November 1, 2010

Hipokrit

Kalau sekali sebut perkataan hipokrit, orang label fake, talam dua muka,depan orang baik belakang naik hantu. Terus terang, saya rasa kita sume hipokrit, yang membezakan Cuma sangat atau sedikit saja. Sejak bekerja, saya rasa saya semakin hipokrit, depan boss senyum, ikut saja, balik rumah banyak saja perkara saya adukan pada mak. Boss camni, boss camtu. Cikgu ini banyak songeh, cikgu itu bajet bagus. Mak diam saja,dengar saja. Hilang sikit rasa stress saya tiap kali mengadu satu2 hal pada mak. Sebut saja hipokrit, ramai la yang boleh kaitkan dengan pelbagai kejadian melibatkan kawan mereka.Jarang benar kita kaitkan hipokrasi dengan diri sendiri, sume salah orang, sume orang yang jahat, kita baik, kita jujur pada diri sendiri. *Taik lembu*.

Paling saya benci dengar ialah kalau bab ciri2 yang kita cari dalam mencari pasangan.seseorang itu cakap dia tak kisah pasal rupa, yang penting hatinya saja, mark my words, hatinya SAHAJA. *puh-lease la*

Kita bukan sempurna mana, kita manusia, punya nafsu, keinginan untuk memiliki pelbagai benda yang mungkin mustahil. Saya suka orang yang terus terang, cakap nak yang putih tinggi slim cantik pandai kelakar bla3.Itu jujur.Saya pun mahu seseorang yang sekadar sedap mata memandang, biarlah buruk di mata orang, yang penting mata saya yang bakal melihatnya selalu nanti.

Seorang sahabat saya, tinggalkan teman wanitanya semata2 kawan2 beliau yang lain kerap melabel teman wanitanya selekeh dan berkulit gelap.Apa hina sangat ke kalau kulit gelap.Hina sangat ke kalau muka berjerawat *terasa*. Teruk sangat ke kalau teman wanita pendek, badan berisi.

Itu tak apa lagi, tapi yang tak tahannya, saya cakap kalau kau clash sebab dia tak cantik, selekeh, gelap, kau nak cari yang macam mana sebenarnya? lelaki ni jawab, aku sebenarnya izzi, tak kisah sangat rupa, yang penting personaliti dan hati. *okey, dalam kes ini, saya label lelaki itu sebagai taik lembu, bukan perbuatannya* Hipokrit gila, nak jawapan yang bagi dia nampak macho, tapi sebenarnya sume orang di meja tu tahu, apa yang dikatakannya, contradict sekali dengan perbuatannya. Urgh!

Satu lagi situasi, ada kawan mengadu, Izzi, aku da clash dengan teman lelaki aku, dia curang, cari teman wanita lain, then mintak clash. Tak guna wei laki tuh. Dan perempuan tu tak lawa pun, berjerawat * sekali lagi terasa* tak menarik langsung wei. Cuba kau masuk facebook ex aku, tengok profile picture baru dia.ada perempuan tu.

Saya pun tengok, dan saya akui, kawan saya lebih cantik. Tiba2 saya terfikir sesuatu. Kalau lelaki itu mintak clash untuk pilih seorang perempuan yang lebih cantik, yes, kita boleh label da gatal, nak yang lawa saja. Tapi kalau dia mintak clash sebab nakkan perempuan yang kurang lawa dari kita? Tak ke pelik tu?

Salah kita atau salah lelaki tersebut? Saya rasa, kita kena nilai diri kita semula. Mesti ada kekurangan yang menyebabkan perempuan itu kelihatan lebih menarik di mata seseorang lelaki.



Apa yang sering saya lakukan ialah membayangkan diri sendiri sebagai seorang lelaki, adakah saya akan pilih seseorang perempuan yang berperwatakan seperti ‘saya’ untuk menjadi teman istimewa saya. Jawapan sejujurnya dari saya, ‘Mungkin’. Kenapa mungkin? Kenapa bukan dengan penuh keyakinan dapat saya katakan “Ya, saya akan pilih 'saya' ” Sebab banyak kekurangan. Saya sedar. Tapi orang cakap bila suda suka, semua yang tidak pun boleh bertukar menjadi ya. Itu bahaya.

Kita hairan, macam mana boleh kadang2, lelaki menarik tetapi teman wanitanya kureng, dan ada juga perempuan yang menawan tetapi teman lelakinya pula yang kureng.

Tak kurang juga, perempuan yang lawa, cute tetapi teman lelakinya seorang perempuan. -.-

Dan dalam keadaan kurangnya lelaki tampan di era ini, susah mahu dapat lelaki metro, kacak yang belum berteman lelaki. Double -.-.

Membawa saya kepada satu soalan, apa yang kita cari dalam menetapkan pasangan kita? Apakah kita jelas dengan kitaran seksualiti kita?

Dulu kawan saya pernah tujukan satu soalan kepada saya menyebabkan saya terdiam dan terfikir, betul ke apa dia cakap ni * padahal dia main bantai tanya saja* “weyh, ko ni tak ada boyfriend ko lesbo ape izzi.” Tetiba saya naik cuak.

TAK BOLEH! Saya nak ada anak jugak, orang lain mahu tertarik kepada kaum sendiri silakan, pilihan anda, tapi saya? Tak berminat. Noktah. Dan jangan risau, saya normal dan straight. :D

Kadang2, banyak sebab kenapa seseorang itu pilih untuk menyendiri, as in tidak berteman lelaki mahupun wanita.Mungkin sebab sudah serik, mungkin lebih suka bebas berkawan tanpa perlu menjelaskan kepada sesiapa, tak perlu berkepit saja dengan orang yang sama, tak perlu berdepan isu cemburu dan mungkin terasa luas dunia ni, bebas.

Sampai masanya, sampai jodohnya, bila suda bersedia, bila suda jumpa calon yang terbaik buat kita,kita akan berteman. Hubungan mesra perlu wujud tanpa paksaan. Saya percaya sesuatu hubungan itu adalah tanda persetujuan mutual antara dua individu yang saling menyayangi. :)

Dan saya bersyukur, saya jumpa dia. :)

6 comments:

Anonymous said...

i like post nih...setuju3..hehe

IzziaraYusoff said...

Thanks..kalau ada masa lapang, jemput la jenguk2 blog ni.. :)

Suman said...

"TAK BOLEH! Saya nak ada anak jugak, orang lain mahu tertarik kepada kaum sendiri silakan, pilihan anda, tapi saya? Tak berminat. Noktah. Dan jangan risau, saya normal dan straight. :D"

haha lawak la izzie! :D

IzziaraYusoff said...

wuish,tu luahan hati tu suman..ahahaha.. :DD

ainjr said...

Setuju Izzi! Everyone's a hypocrite. That's why we all have secrets.
Btw, baru jumpe blog kauuu hehehe. i loike

IzziaraYusoff said...

thx ainjr.. :)