Saturday, November 20, 2010

Break-Up

Bayangkan.

Awak tak pernah pakai baju warna kuning. Ramai orang cakap warna kulit awak tak sesuai pakai warna kuning. Jadi awak takut nak cuba, awak tak yakin. Satu hari, awak nampak satu baju kuning yang menarik design nya. Awak beli, tringin nak cuba, mana tahu nampak cantik. Lepas pakai, ramai kritik kombinasi baju itu, tak sesuai dengan awak, tak ikut ukuran awak. Awak buat tak tahu.

After a while, awak tengok cermin. Dan perasan, baju tu memang kecik sangat, sendat dengan awak. Tak sesuai warnanya dengan warna kulit. Pakai dengan jaket pun tak cantik, pakai dengan inner pun nampak hodoh. Bila dah pakai kat badan sendiri tak rasa semenarik macam waktu patung kat kedai pakai aritu. Awak tak selesa. Jadi awak tak mahu pakai lagi. Pulangkan kat kedai, tukar dengan baju lain. Orang lain yang beli, ok pulak dengan dia. Nampak cantik bila dia pakai. Jadi dia simpan, dan selalu pakai baju tu. Dia tak rasa muak. Yes, baju tu tak sesuai dengan kita, tapi rilekla, tak ada sebab kenapa nak rasa cemburu, baju tu elok kat dia, tak elok kat kita. Banyak lagi baju lain yang nampak cantik bila digayakan oleh kita. :)

Ini analogi yang gambarkan apa yang saya rasa tentang cinta, berpasang-pasangan (couple) dan breakups. Boleh dapat tak apa yang saya cuba selitkan?

Just in case, ada yang slow skit, tak nampak apa yang saya nak bagitau thru analogi tu, meh sini, saya jelaskan.

Kita tak pernah bercinta. Suma yang ada pengalaman nasihatkan, janganlah, silap haribulan makan hati nanti. Kita lihat sendiri kawan2 yang tak dapat nak belajar, terleka dengan karangan2 jiwang nukilan bf masing2, ada juga yang frust menonggeng putus cinta. Kita jadi takut. Takut kalau2 kita pun jadi macam tu. Satu hari, kita jumpa lelaki yang menarik, yang kita rasa faham kita, boleh buat kita rasa selesa. Jadi kita declare, terima dia sebagai sebahagian dari hidup kita. Kadang2 kuar la perangai teruk dia, kawan2 kita tegur kita, nak sedarkan kita, jangan jadi mangsa. Tapi kita malas dengar. Lama2 kita perasan, dia tak jaga hati perasaan kita. Betul apa kawan2 cakap. Kita cuba tipu diri, pejam mata, cuba baiki situasi, rasa sumanya akan ok nanti. Tapi tak dapat ubah apa2, dia masih dengan perangai yang sama. Kita putus asa. Mintak berpisah.

Satu hari, dia jumpa wanita lain. Yang dirasakan lebih memahami. Diorang declare, dan hubungan diorang, walaupun da lama, kekal bahagia. Perlukah kita dengki2, cemburu2? Sedangkan ramai lagi orang lain yang kita akan temui nanti, dan dalam ramai2 tu, pasti ada yang jauh lebih baik dan memahami kita, terima kita seadanya. Tapi kena usaha jugakla, janganla tunggu kat depan umah je, mengharap ada rombongan datang meminang. -.-

Saya rasa kalo suma yang clash pikir camni, mungkin kurang sikit kes bunuh diri, kes sanggup korbankan badan dan diri untuk kononnya ‘ikat’ pasangan dan jugak kes ala2 video kontroversi cium mulut depan klcc sebab nak pujuk bf, takut dia mintak clash, menyampah betul video tu. -.-

Waktu saya nak clash dulu, saya ambil masa yang panjang untuk fikir sorang2. Patut atau tidak. Saya takut. Takut apa? Takut tak jumpa yang lebih baik dari dia. Susah nak lepas orang yang awak da terima masuk ke dalam hidup awak. Proses tu amik masa. Orang lain boleh cakap takpe2, kau mesti dapat yang lagi elok weh. Jangan risau la, ramai nak kau.
*Banyak la! Kalo takde camne?! T.T*



Lagi satu, orang yang da clash slalu cakap,

“Tak pe la, selagi awak bahagia, walaupun bukan dengan saya, saya tumpang bahagia”

Urgh. Saya tak pasti sama ada awak salah seorang yang fikir camtu, tapi bukan saya, honestly. Camne nak bahagia? Kalo hari2 awak duk usha2 FB dia, status dia, kekononnya dengan alasan, nak tengok perkembangan dia. Padahal deep down inside your heart, awak harap dia pun tengah bersedih, sebab dah tak lagi bersama awak, harap dia teringatkan awak, sama seperti apa yang awak rasakan. Malangnya, status bekas pasangan awak kini tak habis2 gambarkan kebahagiaan, rindu dan sayangnya dia pada temannya yang baru. Itukah definisi kebahagiaan bagi awak? Bila dia dan teman barunya berbalas2 lovey dovey wallposts dengan gembira, awak rasa gembira sekali? Kenapa saya rasa susah sangat nak percaya? Baik gila kot kalo awak betul2 bahagia bila lihat dia bahagia dengan orang lain.

Bila kita baru lepas breakup, sebolehnya jangan zahirkan sangat rasa kecewa tu, sebab pasti ada yang akan bahankan awak, kasihankan awak. Dan buat bekas pasangan kita simpati dengan kita. Itu sangat sedih kawan-kawan. Kuatkan diri, tunjukkan yang kita boleh terima perpisahan itu, masih mampu tersenyum dan pada masa yang sama, buat si dia kagum dan terasa menyesal terlepas peluang untuk dapat pasangan seperti awak.

Breakups memang sakit. Tapi saya rasa, lagi sakit kalo awak suka sorang budak ni, dia bagi positive hints, yang buat awak rasa, *YES! Ade chance! Woohooo!* tapi tetiba tak suka awak pun. Urgh!

Bila susah, ada benda nak ngadu, cari awak. Bila jumpa yang menarik, tiba2 awak lenyap di mata dia. Ni cam kes bagi harapan palsu. Bertambah sakit kalau mintak pendapat awak, camne nak approach budak tu, mintak awak jadi orang tengah. Lama2 baru awak dapat tahu, dia dekati awak untuk dapatkan kawan awak. Aduh! Itu sama la macam amik cili padi, tonyoh kat mata sendiri. *persamaan melampau gila* -.-
Kalo anda mengalami situasi ni, kalo dengar lagu ‘Cuba’ nyanyian Faizal Tahir, memang menusuk betullah. Hehe.
P/S : Saya orang Kedah, tonyoh tu sama cam jolok k. :D

Berpisah dengan yang tersayang memang pahit. Tapi nak tak nak kita kena jugak move on. Cuba main permainan ni bila sedih, amik lagu Bahasa Inggeris yang pasal moving on, berpisah blablabla, translate ke BM pasar. Contoh :

BEYONCE - IRREPLACABLE (Tak Bleh Ganti)

‘Kau bajet aku tak leh jumpa orang lain yang lagi bagus dari kau? Tolong sket, kau mesti tak kenal aku lagi. Kalo aku nak, esok pun aku da boleh dapat orang cam kau, so tak yah rasa diri hot sangat ah,bajet takde orang bleh ganti kau.'

RIHANNA - TAKE A BOW (Tunduk Ah)

‘Kau nampak cam bodoh skarang, berdiri luar umah aku, nak mintak2 maaf konon, nangis2, hodoh gila weh. Puh-lease la.’

Muahahahaha. :DDDDD Okay, tak kelakar. Sorry2.

Buka mata pada pilihan lain. Mungkin kita tak sedar ada saja orang yang harap kita pandang dia, terima dia. Beri peluang pada diri dan individu itu. Kalo si dia boleh move on, kenapa tidak kita? Dan jangan sesekali pegi serang2 gf or bf baru dia tu. Atau sebar2 fitnah, dengki2. Malu weh, tak elegan langsung, dan itu SANGAT2 TAK COOL! Berbaloi ke terkenang2 dia sampai tak lena tidur sampai mata jadi cam panda, tak lalu makan sampai kurus melengkung, mandi tak basah tu cam melampau. Kalo da memang tak mandi, camne nak basah. -.-

Jadinya kawan2, janganlah sedih2. Janganla ditangisi sangat kalo awak berpisah dan kini single. Takde pasangan pun kita boleh hidup kan? Kalo tak boleh, gi la lepak2 dengan kawan, distract diri anda dari pikir2 benda ni. Kalo suma kawan2 awak da pun berpunya, awak je yang single, slalu la ingat, saya ada je nak temankan awak. Tapi Ahad je la ek, sebab hari lain saya keje. Itupun dua minggu ni, saya keje Ahad jugak. Hehe. :D

Pernah dengar lagu Rahasia Perempuan? Lagu tu ada cakap, ada satu bahagian pada perempuan yang sangat sensitif bila disentuh oleh lelaki, dan bahagian itu adalah hatinya. Sangat betul. :) Jadi sebelum anda mula bagi harapan palsu, peralatkan hati seseorang perempuan, fikir banyak2 kali. Sebab bila sekali awak sakitkan hatinya, perkotak katikkan perasaannya, selamanya dia akan kenang perbuatan awak itu. Hidup kita ini saling berkait dengan karma. Sebelum kita kenakan seseorang, baik beringat dulu, takut2 nanti terkena batang hidung sendiri pula. Apa yang penting, utamakan diri, dan senyum2 selalu okay! Teehee! :)

9 comments:

Anonymous said...

izzi, kalau mcm tuhh, teman ak ahad ni jom! ~hehehehe~~

esah said...

blog ko sgt2 best weyyyy! andand pe ko ckp ni sumpah btol!!

Anonymous said...

semua ni ikut pengalaman u ke ni? i pun penah sekali went through all these craps...Bangang punye laki! grrrrrrr!

IzziaraYusoff said...

anony1- ahad ni aku keje.sorry2. :D
esah- thanks. :D
anony2- ade gak la selit pngalaman sket2, rilek2, tak brbaloi marah2 geram2. :)

Anonymous said...

Thumbs up for yah! (Y) :D -amir

sHaFiQ said...

ooohhh... Dr love eh skrg. lol. XP

IzziaraYusoff said...

amir- thx amir. :DD
shafiq- dr love? apakah. ahaha. :D

Wan said...

Salam ziarah. amat betol apa yang saudari cakapkan. and thanks for that sharing...

IzziaraYusoff said...

wlcome, my pleasure. :)