Monday, November 8, 2010

Sensitif

Baligh. Isu ni cukup sensitif bagi saya waktu saya berusia sekitar 11-12 tahun. Pantang orang sebut pasal datang bulan, perubahan bentuk badan, sanitary pad dan sebagainya, muka saya jadi merah padam dengan serta merta. Bila meningkat dewasa, barulah saya rasa isu ini normal. Suma orang mengalaminya, baik perempuan mahupun lelaki.

Baru2 ni, ketika tengah minum petang, anak sedara saya yang berusia 9 tahun cakap pada saya, ada kawannya yang sudah datang bulan. Muka kami sekeluarga menjadi pelik seketika, dan saya cakap dalam nada yang agak dramatik, “Awalnya!”

Then mak saya mencelah dan cakap, “Tu kes gatal terlebih la tu, hormon, ahahaha. Skarang ni kan, memang budak2 awal kena period la adik. Cucu kawan mak darjah 4 da kena da.”

Then saya tersedar, waaaaa, anak sedara yang selama ni saya dukung2, main2, kejar2, pusing2, da menghampiri usia baligh. Langsung itu, saya ketawa. Dan berseloroh, “Hadiah birthday tahun depan, Chu bagi Kotex Style je la, jimat duit sket, keperluan tuh!” :D

Oh terlupa, saya anak bongsu dalam family, jadi keluarga panggil adik, dan anak sedara panggil ‘Chu’. Dulu diorang pelat nak panggil Mak Su jadi melekat trus panggilan Chu tu. :)

Anak sdara saya datang dan cubit tangan saya, merah padam muka, dia malu. Saya terimbas kembali zaman2 itu, masa saya mula2 cukup umur, saya malu amat nak bagitau mak. Berbekalkan ilmu yang amatlah ciput, saya pilih untuk uruskan sendiri. Mak saya dapat tahu pun sebab dia syak ada sesuatu yang fishy, saya lain macam je, then barula saya ngaku.

Saya da cakap pada mak, jangan bagitau abang, ayah. Saya malu. Tengah ari tu saya turun makan lunch, ayah cakap,

“Waaaaa, anak ayah da jadi wanita!”

Saya rasa tak perlu la nak teka2 siapa bagitau ayah, sebab sorang saja yang tau pasal hal ni.

Saya kerling tajam ke arah mak. Tak ada kesan, mak kekal dengan wajah ‘Ntah, mak tak tahu apa2, bukan mak yang bagitau’nya. -.-

Bila badan berubah banyak benda lain yang perlu diambil perhatian. Kena pakai itu, cuba ini, cari itu, beli ini. Masalah senggugut lagi. Itu adalah masa yang memberi tekanan bagi saya sebab susah saya nak adapt dengan perubahan badan, kena jaga2 bab pergaulan, penampilan, dah tak boleh suka2 hati sangat macam dulu. Ditambah dengan kawan2 saya yang rata2nya lelaki. Saya tak mahu mereka tahu, saya segan.



Bila ke sekolah, baju kurung putih, saya takut benar, takut2 bocor. Satu kebiasaan orang perempuan. Kejap2 tanya kawan, ada apa2 tak dekat belakang. Sekarang pun saya masih begitu. :D

Satu hari, saya kena stay back, ada aktiviti ko kurikulum. Saya tertinggal pakaian sukan. Saya minta mak hantar lepas waktu persekolahan.

Malang tak berbau, mak datang masa persekolahan, jumpa saya di kelas. Saya ingat jelas kejadian itu. Mak bawakan satu beg berisi pakaian. Saya minta kebenaran cikgu untuk jumpa mak di luar kelas.

Tiba-tiba, berbekalkan suara yang agak lantang ala2 Adibah Noor, mak mula terangkan cara2 yang betul untuk memakai sanitary pad di luar kelas sebab takut saya tak reti. Secara tak langsung, mak telah berjaya educate bukan saja saya, malah satu kelas saya tentang cara2 pengurusan tuala wanita. Bagi saya, asal pakai dan benda tu functioning, kira ok da la. Dan untuk seorang perempuan tak reti pakai adalah sangat tak masuk akal sebenarnya. Tentu sekali saya hargai usaha mak menerangkan suma itu kepada saya, cumanya,

PERLUKAH CONVERSATION INI BERLAKU KETIKA INI, DI HADAPAN SEMUA KAWAN2 SEKELAS SAYA!! MALUNYA!!!

Saya ucap trima kasih pada mak, dan bergegas ke tempat duduk saya tanpa melihat ke arah sekumpulan budak lelaki kelas saya yang sedang mentertawakan saya. Merahnya muka saya dapatlah disamakan dengan warna jersey Manchester United. Kadang2 bila saya jumpa mereka sekarang, mereka masih menyakat saya tentang kejadian itu. *urgh!*

Itulah juga waktu yang mana jerawat saya mula bercambah ibarat ladang mushroom. Keyakinan diri makin merudum. Saya jadi lebih pendiam. Saya lebih selesa membongkokkan diri, sebab saya malu dengan perubahan fizikal saya, saya ingatkan bila tunduk, bongkok, orang tak perasan.

Tapi adik2 sekalian, jangan la ikut jejak langkah akak, sebab dukacitanya akak maklumkan, trick itu langsung tak berkesan, buat orang lebih perasan ada la. -.-

Bermacam jenis pencuci muka saya guna, refer dermatologist, pharmacist, langsung tak ada kesan. Muka saya merah memanjang, jerawat datang tanpa mengira musim, nasib baik bukan jerawat batu. Saya benci pandang cermin waktu tu,dan ada masanya saya pernah terfikir, habisla, nanti tak ada sapa mau kawan saya, muka cam bulan, berkawah2 macam ni. Syukur Alhamdulillah zaman2 itu sudah berlalu, jerawat ada lagi, cuma kuantiti ok sket. Hehe.

Baru2 ni anak sedara saya cerita, dia kena buat persembahan tarian di sekolah. Sekolah dia all-girls. Dia mengadu pakaian yang dipakai nanti agak seksi sebab sleeveless. Saya cakap tak mengapalah, bukan ada laki pun, dia jawab,

“ Chu!! Memang la tak ada student laki tapi ada cikgu laki! Malula!”

Sekali lagi saya tersedar, anak sedara saya makin dewasa. Terharu sekejap. Hehe. Buat sejenak, saya kagum dengan kematangan pemikiran anak sedara saya pada usia 9 tahun sedangkan saya dulu waktu skola rendah suka hati saja, buat persembahan pakai saja apa2 pun cikgu suruh, tak ada nak pikir malu2, cikgu laki, bla3, padahal sekolah saya dulu campuran lelaki-perempuan, patutnya saya lagi la malu. Entah knapa terbalik pula.

Tahun ini, saya bakal mnginjak masuk ke usia 20 tahun, dan kini, bila imbas kembali suma kenangan ini, saya ketawa besar. :D

M E M O R I.

Ada yang manis, ada yang pahit. Tapi satu perkara yang saya sedar ialah, sepahit mana pun sesuatu kenangan itu, bila ianya suda berlalu, dan kita berjaya harunginya, setiapkali kita terkenangkan detik itu, kita mampu tersenyum. Dan mungkin ketawa memikirkan betapa tidak matangnya kita ketika itu.

Malu,geram, benci,gembira, menangis, sedih. Itukan asam garam kehidupan. Ketika itu, barulah kita sedar seberat mana pun satu2 perkara itu, ianya masih lagi di bawah kawalan, dan perkara itu tidaklah serumit yang disangkakan sebenarnya. Saya cuma nak orang sedar yang kalau kita rasa kita da cukup diuji, da cukup malu, sebenarnya ada lagi orang yang diberi ujian lebih susah dari kita. Jadi jangan cepat mengeluh.

Saya juga banyak lalui detik2 yang sukar dalam hidup saya. Alhamdulillah saya ada sekumpulan kawan2 dan keluarga yang menyokong saya. Jadi, sehingga kini, setiapkali saya ditimpa kesusahan, saya akan ingatkan diri untuk jadi lebih kuat, dengan harapan satu hari nanti, bila saya imbas kembali, saya mampu ketawa. Ketawakan situasi itu, dan juga ketawakan diri sendiri. :)

Teeheee! :D

6 comments:

sHaFiQ said...

hahahaha. wah!!!! izzie da besa oh! XP.. kalaka oh u. n FYI, ur face will always be red regardless. malu ke x malu ke its just natural for u. even after u got bck frm OBS. XP. i shall start calling u 'the red lady' (adik beradik lady in red) frm now on. hahaha.

Anonymous said...

hahaha...

Anonymous said...

tapi muka kau aku tgok xde jerawat pun!!! muka aku penuh slalu.... Sdih dowh! apa2 pun, kau cute ah!! aku suka blog kau!

IzziaraYusoff said...

shafiq- panggil aku izzi suda. :D
anony1- :)
anony2- ko ptt tgk muka aku wktu form 1,2. time tu bnyk la jrawat,kna sabar je la. :D anyway,thx ek. :)

mate-sepet said...

izzi ko mmg klaka laa. xtaw pun ko klaka :D hahaha

IzziaraYusoff said...

aku pun kekadang tak sedar aku kelakar, kekadang aku sendiri pun tak tau apa yang klakarnya. :DD