Friday, November 5, 2010

Drama

Kebanyakan dari kita suka drama. Bukan drama filem. Drama dalam hidup yang nyata. Kalau ada kawan yang bergaduh, siap ada yang record. Kalau ada yang bertumbuk, siap bagi sokongan dan sorak2.

Semalam, saya lihat drama berlaku depan mata saya. Tempat keja saya sebelah klinik. Pintu kami jenis kaca transparent jadi view memang clear. :D Tapi bahaya gak sebenarnya sebab orang luar pun boleh nampak kita dengan sangat jelas. Saya cuak jugak, keja handle2 duit, orang bleh observe. Bagusnya ialah transparent door tu melatih saya untuk tak buat apa2 yang memalukan diri seperti menari sorang2, nyanyi kuat2 atau asyik betulkan tudung.

Ada la satu pasangan tadi, umur sekitar 17 tahun, gf nya pakai baju Pendidikan Jasmani, bertudung, jenis licin tudung skolah biasa,tapi ntah knapa pendek gila, geleng kepala sikit, nampak leher. Park motor depan tempat keja saya. Nak dijadikan cerita, sebelum lelaki tu ke klinik, diorang bertikam lidah sekejap depan office saya tu, kuatnya suara sampai tembus kaca. Saya dengar jelas pertuturan mereka. Bergaduh, perempuan jeles, katanya laki tu dah tak sayang dia lagi,asyik marah saja. Urgh, drama. -.-

Laki tu mula2 pujuk, lama2 bosan agaknya, dia buat bodoh dan terus masuk klinik. Itu yang perempuan tu tunggu kat tangga, menangis. Sungguh sadis. T.T

Lepas laki tu amik ubat, dia hulur helmet suruh perempuan tu pakai, dia duk nangis2 tak mau. Duk gaduh2 mende ntah, last2 dengar perempuan tu jerit,

“ Sudahlah! Nak sangat! Kau pergi la kat dia!!”

*Pang* Laki tu tak semena2 tampar perempuan tu. Terkesima saya sekejap. Tetiba laki tu pandang saya seolah2 menyedari saya nampak adegan itu. Walaupun trnyata kurang meyakinkan, saya buat2 tengah sibuk taip2 benda kat komputer. Cuak gak, da la tinggal sorang tadi, kang tak pasal2 kena pelempang skali.

Lelaki tu cakap “Kau nak balik, pakai helmet ni! Kalau tak, aku tinggal je!”

Perempuan pakai helmet, dan berlalu pergi bersama motor mereka yang agak uzur itu. Mungkin perempuan tu telan balik kata2nya. Siap peluk erat2 lagi. Takut jatuhhhh *rolling eyes*.

Saya hairan. Apa hak seorang lelaki nak tampar perempuan yang belum ada ikatan sah dengan dirinya pun? Dan macam mana perempuan tu boleh relakan dirinya diperlakukan sebegitu rupa. Siap peluk lepas tu, macam la tak ada apa yang berlaku. Laki tu belum tentu lagi jadi suami kau. Waktu tengah bercinta yang sepatutnya sentiasa indah pun da pandai tampar2, kalau da kawin, kau expect dia jadi camna? Layan kau bagai raja? -.-

Tolonglah jangan cakap dia lempang sebab tanda sayang. Sebab kalau itu jawapan kau, mungkin kau bakal terima satu lagi ‘tanda sayang’ dari aku.



Melihat budak itu, mengingatkan saya pada masa lalu. Waktu zaman2 skolah. Waktu tu, kalau suka mana2 lelaki, nak yang cool saja, yang hot, muka, badan dan populariti di skolah jadi taruhan utama. Baru kekononnya suma jeles,makan hati kita dapat laki tu. Waktu tu tak pernah saya terfikir, laki tu boleh jadi suami tak, bagus ke tak untuk saya. Fikir tak jauh mana pun. Mungkin itulah fasa yang sedang dilalui oleh budak perempuan tu. Tapi sampai redha je bila kena pelempang, aduhhh! Susah tu dik!

Hormat diri anda dulu, baru orang akan hormat anda. Kadang2 saya geram lihat perempuan yang merendahkan martabat sendiri. Sedar atau tak, bila maruah kita jatuh, the same goes to our family. Dan secara tak langsung, da pun mejatuhkan air muka setiap insan yang bergelar perempuan. Ibarat lemah sangat je.

Dua bulan lepas, sorang kawan saya baru putus cinta. Laki tu yang mintak clash. Tahap kecewa dia ni melampau2 bagi saya dan dia tak kisah nak jaja kisah dia di facebook. Perlukah? Setiap hari status dia maki2 laki tu, jantan tak guna dan sebagainya. Tukar profile picture, letak gambar dia nangis. Dan percaya atau tidak sehingga ke hari ini, suda dekat dua bulan, walaupun profile picture da ubah jadi normal, dia masih slalu juga buat status seperti tak dapat lupakan laki tu, luka dalam tak terhingga la, kenapa kau perlakukan aku begini. Ya Allah. Drama benar. -.-

Awal2 saya tumpang sedih, saya tau dia sayang sangat laki tu. Selepas seminggu, saya rasa kelakar, sudah2 la sedih tu, tak yah nak papar suma kat facebook. Sekarang? One word.

'Nyampah'.

Jangan la desperate sangat please, please. Saya yang tukang baca pun da rasa segan. Baru2 ni,saya terserempak laki tu, ex bf kawan saya itu. Dia dengan teman wanita barunya. Laki tu nampak sangat happy dengan pasangannya. Kawan saya? Masih bersedih, mungkin juga sedang memikirkan status sedih baru untuk dikongsi di facebook. Move on lah, anda pun berhak untuk bahagia seperti dia. Tak berbaloi la sdey yang amat smata2 sebab seorang lelaki ataupun perempuan. Ingat diri,kawan2, family. Tak payah layan sangat emosi2 ni.

‘To forgive is to forget, to forget is to let go, to let go is to move on”

Banyak lagi dunia menarik yang belum kita explore, banyak lagi orang di luar sana yang belum kita jumpa. Nikmati hidup selagi boleh. Kalau tak berbaloi, menyusahkan diri, singkirkan segera, jangan tambah beban. Buka mata, banyak peluang lain di depan kita. InsyAllah Tuhan sudah rancangkan segala yang terbaik buat kita. :)

6 comments:

override182 said...

alamak! tercomment :P

Dayang Nabelle said...

setuju^_^/
move on!!!

mmg susah,tapi time will heal,insyaAllah:)

oh,serius xphm pompuan xkesa kena lempang=.='

IzziaraYusoff said...

override182- ahaha.. k, thx for dropping by.. ;)
nabelle- aku pun tak paham owh..syg sgt la kot.. :D

Haq Mohaidin said...

'to move on is to find another one'

senang cerita.

IzziaraYusoff said...

haq- tepat skali, another one tu biarlah yang lain jantina. :DD

Anonymous said...

very true...:-D