Sunday, November 28, 2010

Sosial

Kawankawan, apa definisi ‘SOSIAL’ sebenarnya?

Orang2 yang gemar bergaul kan? Kawan ramai kan? Selalu babitkan diri dalam acara keramaian kan? Itu definisi sosial bagi saya. Awak punya mungkin berbeza.

Kalau mak cik yang join marhaban, kelas aerobik, pocopoco kira sosial ke? Pak cik yang join golf dan suka lepak warung mamak, tengok bola pun kira sosial? Atau kalau melibatkan dua individu berlainan jantina baru dikira sosial?

Maaf, saya banyak tanya. Bukan apa, terkeliru sikit. Sebab saya perasan, ramai orang suka pandang slack bila dengar perkataan ‘sosial’.

Bagi kebanyakan masyarakat kita, sebut saja sosial, maksudnya pakai tak senonoh, pegi clubbing, gaul laki pompuan, parti tak ingat siang malam, mabuk2, seks rambang. -.-

Perkataan sosial ni saya belajar waktu di Taiping dulu. Kat SAB, sepanjang 3 tahun saya kat situ, memang istilah sosial ni tak pernah wujud.

Form 1 ke, Form 6 ke, memang jarang la dengar orang panggil ‘Abang’ atau ‘Kakak’. Form 1 boleh bergaul dengan Form 5 macam tu saja, siap panggil nickname, tepuk2 belakang masing2. Suma orang mesra.

Waktu saya Form 1, saya dah biasa panggil ketua pengawas kami yang Form 6 guna nama saja. Nama dia Muthu Kumar.

“Muthu!! Esok ada meeting ke?!”
“Muthu!! Blanja makan!!”

Nada saya panggil dan bercakap dengan dia samalah macam kita nak order makanan kat NZ (specific gila). Mana2 warung mamak je la, sama je. ;)

“Mamak!! Bagi mee goreng mamak 1, ngan 1 teh ais, kasi kaw2 sket ek!!”

Suka hati je. Tapi, walaupun saya panggil dia camtu, dan walaupun saya panggil senior saya pakai nama saja, saya hormat mereka. Apa2 mereka cakap, saya senang nak terima. Sebab kita da anggap kawan, suma keja jalan lancar, senang nak komunikasi, dan mereka berfikiran terbuka, nak bagi idea, kritik atau puji, suma okay saja.

Jadinya, waktu saya awal2 dikenalkan dengan istilah sosial, saya ingatkan sekadar bergaul mesra sesama kawan2. Saya ingat mesti nanti boleh rapat dengan senior suma, keadaan yang sama cam di SAB bila masuk MRSM Taiping. Jumpa ramai orang. Buat kenalan baru dan sebagainya. Sekali, bila da masuk, minggu pertama, baru saya dapat tau, jangan buat ini, itu, nanti kena cap ‘budak sosial’. Dan percayalah, dicap sebagai ‘budak sosial’ bukanlah sesuatu yang membanggakan.

Di Taiping dulu, sosial maksudnya gatal, gedik, rapat dengan laki. Pasal itu juga mungkin hubungan senior dan junior yang lain jantina tak begitu rapat, rapat dengan senior kelas masing2 saja biasanya. Itupun ikut jantina juga.

Dahlah kalau jumpa senior wajib bagi salam beserta nama. Suma orang pakai name tag. Saya pernah kena tegur sebab bagi salam tak sertakan nama dia. Dan wajib panggil ‘Kakak’ dan ‘Abang’. Jadi kena la cakap camni,

“ Assalamualaikum Kak Ashley.”

Tapi bila sentuh bab ‘Abang’ ni bahaya sikit, kena jaga sikit. Suma serba tak kena, kalau panggil nama cakap tak hormat, panggil Abang cakap gedik, silap2 boleh kena serang dengan teman wanita abang tu woo. Serang ni maksudnya kakak tu datang bilik kita dengan kawan dia, sound depan2 kaw2 punya. :)



Hidup di Taiping memang betul2 kena jaga, penuh dengan kena tegur je. Paling teruk saya pernah kena ialah bila ada satu hari saya pass kan satu surat ni kat senior laki. Waktu tu saya Biro Komunikasi, saya yang kena collect surat pelajar kat pejabat, pass kat students. Ala2 posmen jugak la. Saya tak kenal abang tu, jadi pass dekat sorang senior laki kelas saya di tengah2 pathway, orang lalu lalang. Itu pun sebab saya kenal abang tu, mintak tolong dia. Malam hari itu, ada senior datang sound2 tanya kenapa saya pegang tangan abang tu. Saya da heran da. Bila tanya baru tau ada senior ngadu nampak time saya hulur envelope tu, saya saja pegang2 tangan abang tu. Bukan tanya elok2, terus attack saja. Dah la abang tu jenis alim plak tu, bersongkok sepanjang masa. Tak masuk akal langsung. Suka hati fitnah orang.

Kalau pegi makan di café dengan laki, kena sound. Kalau cakap2, jalan sekali dengan budak laki, kena sound. Cakap kuat sikit atau jalan perlahan depan laki kena sound jugak. Jalan laju sangat pun kena sound, kekononnya nak tarik perhatian laki. Sampai camtu sekali.
Tidur atas jalan kang. Ahaha. :D

Mungkin juga sebab itu, ramai yang cakap pompuan ni sombong, pompuan tu sombong. Bajet apa tak nak tegur orang. Sebenarnya bukan bajet, tapi malas nak kena sound dengan senior. Kadang2 siap buat briefing. Dan yang kelakarnya, kecoh2 buat briefing, sound budak dating, pegang2 tangan, curi2 jumpa malam2 sume, bukan ada bukti sahih pun. Kalau sesiapa nak, suma pun boleh tohmah macam2. Pantang dengar khabar angin sket, mula la dapat kata kunci yang kita cari, SOUND.

Yang lebih peliknya ialah kadang2 orang yang cakap jangan sosial2 dengan laki, elak berkawan dengan laki suma ni, mereka ni lagi la melebih2. Dalam duk tegur2 orang, dalam diam2, sempat beberapa kali clash dan cari pengganti. Siap ingatkan orang tak tau, sedangkan dia tak sedar, lagi banyak dia sound orang, lagi ramai orang siasat pasal keburukan dia. Mana yang rilek2 tu, biasanya selamat je. :D

Bila baru masuk kelas kena kenalkan diri. Bila cakap dari KL, sekolah harian, suma pandang semacam sambil kumatkamit, bisikbisik,

“Budak KL owh, sure sosial, berlagak cakap omputih.”

Laaa, da kelas Bahasa Inggeris, memang la cakap omputih, itu pun kira berlagak? Ahaha.

Kadang2 jangan salah faham dengan orang2 yang nampak selesa bergaul dengan suma orang. Bukan semua orang sebegini gatal, kalau awak curi2 dengar perbualan mereka, kadang2 tengah cerita pasal benda yang general, takde unsur gedik2 pun.

Jangan salah tafsir maksud sosial. Tak semestinya orang yang suka bersosial ni negatif je memanjang. Ada sesetengah hal, lebih best cerita dengan perempuan. Ada sesetengah isu, laki lebih memahami. Sebab tu kena ramai kawan. Bila kita suka bergaul mesra, makin ramai kawan kita, makin banyak benda baru kita belajar, makin luas cara kita pandang kehidupan.

Saya perlu kawan, awak perlu kawan, kita perlu kawan. Tak salah tambah kenalan, janji bertempat dan tak melebihi batas. Kita makin dewasa, kalau kekal di takuk lama, nak kawan dengan orang yang sama saja, camne nak berkembang nanti. Berkembang merujuk pada pemikiran okay, bukan badan ye. :)

Sosial tak negatif pun, terpulang kepada mata yang memandang dan menilai. Tapi kalau da tahap mabuk2, keluar hotel baju compangcamping semacam atau kiss depan klcc, urm, rasanya waktu tu barulah sesuai untuk cakap,

“Itu ‘budak sosial’ owh!”

Teehee! :D

9 comments:

a P p L e said...

izziara yusoff 'budak sosial' x???
;)

IzziaraYusoff said...

izziara yusoff budak bek. :)

londoner said...

haha..mcm apa j, dl pggl abang2 skang kwn ofis ayah pn pggl aku kau je -.-

maddy said...

i like cats ! hahaha
terbaik la izzie :)

IzziaraYusoff said...

londoner- ahaha. bahaya la abang2 ni. abang kandung aku je aku memang panggil abang dri dulu smpi skang.
maddy- yes, i do have UGLY. ahahaha. :D thx maddy! :)

a P p L e said...

oh izziara yusoff mmg budak baik!
;)

IzziaraYusoff said...

kan apple kan? hehe. :DD

karipap telur said...

troknye maktab ko~~*seb baek skolah kat hua lian..haha!!
biaselah tuh senior mmg cmtu sje nk tunjuk diorg ad power(seb bek aku xwat cmtuh..ahaks!)

mmg org skang ske label org per..bdk gay,geng bapok,budak masjid etc..
xtau ape ape prob diorg tp aku wat derk je sbb bkn diorg bg biasiswa kat aku..

IzziaraYusoff said...

karipap telur- senior je cmtu, batch aku ok je, ade la sstgh y trikut2. :) tu la, mcm2 label. tapi bezanya, aku pnah kena cap budak sosial, tak penah agy kena bdk gay, geng bapok, budak msjid blablabla. :DD